British Medical Journal zat fout met Prozac-verhaal

LONDEN - Het gezaghebbende medische tijdschrift British Medical Journal (BMJ) is begin dit jaar de fout in gegaan met een artikel over mogelijke schadelijke bijwerkingen van het antidepressivum Prozac.

BMJ stelde dat fabrikant Eli Lilly deze gegevens jarenlang bewust heeft achtergehouden, maar heeft dat vrijdag op zijn website gerectificeerd.

Het tijdschrift heeft zijn excuses aangeboden aan Eli Lilly. Het zegt de informatie, die afkomstig was van een anonieme bron, zonder kwade bedoelingen te hebben gepubliceerd. Daarbij was het niet de bedoeling de medicijnenproducent in een kwaad daglicht te stellen, aldus BMJ.

Eli Lilly heeft de excuses van het tijdschrift aanvaard, maar wijst het blad in een persbericht op zijn taak om artsen en patiënten te voorzien van correcte informatie over medicijnen. De geneesmiddelenfanbrikant noemt het zorgelijk dat het gerenommeerde blad zich heeft gebaseerd op een anonieme bron en verzuimd heeft wederhoor toe te passen.

British Medical Journal blijft er overigens bij dat Eli Lilly al in 1980 op de hoogte was van aanwijzingen dat Prozac "verontrustende bijwerkingen" kon hebben, zoals gewelddadigheid en suïcidaliteit.

Het blad erkent dat Eli Lilly de betreffende documenten niet met opzet heeft zoekgemaakt, zoals in het artikel werd gesuggereerd, maar stelt dat de vraag blijft of het bedrijf de informatie op tijd heeft doorgespeeld aan de Amerikaanse keuringsdienst van waren, de FDA.

Tip de redactie