Opnieuw dode in Amsterdam door koolmonoxide

AMSTERDAM - In Amsterdam is maandag een man overleden door koolmonoxidevergiftiging. Dat gebeurde in een woning aan de Marconistraat. Een andere man en een vrouw raakten onwel. Zij zijn overgebracht naar een ziekenhuis. Dat heeft een woordvoerder van de brandweer maandagavond gezegd.

De man is het tweede slachtoffer in twee dagen. Zondagochtend overleed in Amsterdam een vrouw door koolmonoxidevergiftiging. Dat was in een woning aan de Wognumerstraat. Haar man raakte bewusteloos. In de woning van het oudere echtpaar stonden zowel de heetwaterkraan als de kachel aan. De brandweer mat "extreem hoge waarden koolmonoxide" in het huis.

Vorig jaar december overleed in Amsterdam een man door koolmonoxide in zijn woning op de eerste verdieping aan de Blasiusstraat. Vijf mensen raakten onwel, twee kinderen, twee vrouwen en een man. In dezelfde maand overleden in Den Haag een 72-jarige vrouw en haar 12-jarige kleindochter in een seniorenwoning aan de Meppelrade door koolmonoxidevergiftiging. De koolmonoxide kwam zeer waarschijnlijk doordat de keukengeiser niet goed werkte.

Vorig jaar overleden in Amsterdam in totaal twee mensen door koolmonoxide en raakten dertig mensen onwel. In 2003 raakten 43 mensen onwel, maar maakte het geurloze gas geen dodelijke slachtoffers, aldus de brandweerwoordvoerder in Amsterdam.

Tip de redactie