HILVERSUM - De reclame met de leeuw op het dak van de auto heeft de Gouden Loeki 2004 gewonnen, de publieksprijs voor de beste commercial. Dat is woensdagavond tijdens een speciale televisie-uitzending bekendgemaakt. De reclame is voor Centraal Beheer Achmea, die ook de tweede prijs won.

Voor het eerst ging er ook een Gouden Loeki naar de beste reclame van de afgelopen 40 jaar, omdat de STER volgend jaar 40 jaar bestaat. Het publiek stemde via internet op de reclame van de olifant die zijn slurf op het gezicht van de man met zijn Rolo slaat.

De winnende reclamespot voor dit jaar werd gemaakt door DDB Amsterdam - OMD. In 2001 werd een reclamespot van Centraal Beheer Achmea ook al uitgeroepen tot de beste tv-commercial van het jaar.

'Even Apeldoorn bellen'

Het gaat om de al jaren sterke reclametekst 'Even Apeldoorn bellen'. Het winnende filmpje ging toen over twee Britse fabrieksarbeiders die op weg naar het vliegveld voor hun vakantie naar Rio de Janeiro per ongeluk een juwelierszaak binnenrijden en zo hun vakantie in rook zien opgaan.

De tweede plaats voor Achmea betrof het spotje van de schoonmaaksters die aan het eind van hun werk tegen een rood afzettingslint van de politie lopen, ook gemaakt door DDB Amsterdam - OMD. Derde werd de Citroëndealer die als een Jehovagetuige zijn wagen aan twee Jehova's probeert te verkopen. Deze is gemaakt door Euro RSCG in Schiphol.

De publieksprijs van de Gouden Loeki Finale werd voor de tweede keer rechtstreeks op televisie uitgezonden. Bridget Maasland en Harm Edens presenteerden het programma.