HILVERSUM - De TROS blijft voorlopig in het publieke omroepbestel en wordt dus geen commerciële zender. Dat heeft TROS-voorzitter K. van Doodewaerd deze week volgens een ingewijde tijdens een bijeenkomst aan het personeel laten weten. Donderdag wilde de voorzitter, net als zijn voorlichter, niets zeggen over de beslissing, omdat hij staatssecretaris Van der Laan (Media) vrijdag een brief over de kwestie stuurt.

In die brief zal hij vragen de uitzendlicentie van de TROS te verlengen tot 2008. De omroep deed lang geen aanvraag, omdat de TROS de mogelijkheden onderzocht om samen met andere partners een commerciële zender te beginnen. Zo sprak 'de Grootste Familie van Nederland' onder meer met het bedrijf van John de Mol, SBS en de Vlaamse commerciële zender VTM.

Het medialandschap veranderde in de afgelopen jaren en zal ook de komende periode drastisch wijzigen. Zo komt De Mol met een commerciële zender en wil de Tweede Kamer dat het omroepbestel op de schop gaat. De politiek wil dat de afzonderlijke omroepen intensiever gaan samenwerken en dat het overkoepelende orgaan Publieke Omroep (PO) meer gaat coördineren. De TROS vreest dat de vrijheid die de omroep nu heeft, steeds meer wordt beperkt.

Commercie

Om die reden onderzocht de TROS de commerciële mogelijkheden. Maar de commerciële markt is al krap. Omdat ook De Mol met een nieuwe zender komt, werden de mogelijkheden voor de TROS daar kleiner. Bovendien kent de TROS een aanhang met een relatief hoge gemiddelde leeftijd. Een oudere doelgroep vinden reclamemakers minder interessant, omdat die vaak minder snel ertoe te bewegen zijn nieuwe producten te kopen. De reclamebranche heeft daarom niet veel fiducie in een commerciële TROS.

Een samenwerking met bijvoorbeeld De Mol lag ook moeilijk, omdat de omroep veel personeelsleden heeft. Commerciële zenders heebn doorgaans veel minder werknemers. De TROS-mensen allemaal overnemen zag De Mol niet zitten. De grote meerderheid van het TROS-personeel was daarom geen voorstander van de plannen van de leiding.