UTRECHT - Ruim een kwart van de reizigers heeft in de trein of op het station wel eens een onveilige of vervelende situatie meegemaakt. Vooral verbaal geweld komt voor, maar ook fysieke bedreigingen vinden plaats. In meer dan de helft van de gevallen was er geen conducteur te zien.

Dat blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek van TNS Nipo in opdracht van de vakbonden FNV Bondgenoten, CNV Bedrijvenbond en VVMC. Het bureau heeft 637 passagiers ondervraagd.

Zwartrijders

Treinreizigers krijgen te maken met zwartrijders, dronken mensen, junks en bedelaars. "Iemand griste een tas weg op het moment dat de trein zou gaan rijden en sprong toen uit de trein en verdween in een andere", aldus het onderzoeksrapport.

Een andere geïnterviewde gaf aan dat hij liever ergens anders gaat zitten als dronken reizigers schreeuwend rondlopen. Een enkele keer kwam dit voor: "Passagier liep met zijn geslachtsdeel open en bloot door de trein".

Overdag is de trein het veiligst. 's Avonds vinden de meeste incidenten plaats, zo blijkt uit de studie. Ongeveer 62 procent van de reizigers voelt zich tijdens de avonduren redelijk veilig, 24 procent krijgt dan een onveilig gevoel.

Veel treinreizigers zien de conducteur als bewaker van de sociale veiligheid. Een overgrote meerderheid, vooral vrouwen en ouderen, voelt zich meer op haar gemak als een conducteur aanwezig is.

Conducteurs

Door overheidsbeleid dreigen de conducteurs echter van een aantal verliesgevende lijnen te verdwijnen, stelt FNV Bondgenoten. Daarnaast zijn er minder conducteurs nodig door de invoering van de chipkaart voor het openbaar vervoer. Daardoor moet zwartrijden veel moeilijker worden.

Driekwart van de reizigers denkt dat de trein onveiliger wordt als de conducteur verdwijnt. Een meerderheid van de geïnterviewden is dan ook tegen de plannen van de Nederlandse Spoorwegen om minder conducteurs in te zetten.