EINDHOVEN - Nederlanders vieren pakjesavond op 5 december bij voorkeur op traditionele wijze. Bijna de helft van de sinterklaasvierders haalt op pakjesavond een jutezak met cadeaus binnen. Dat blijkt uit het TNS NIPO Sinterklaas-onderzoek 2004 onder ruim duizend Nederlanders.

Uit het onderzoek, in opdracht van Stichting Nationaal Sint Nicolaas Comité, blijkt verder dat 40 procent van de sinterklaasvierders gedichten voor elkaar schrijft. Een iets kleiner aantal (39 procent) geeft cadeaus zonder dat daar lootjes of een spel bij komen kijken. Lootjes trekken doet 36 procent en 3 procent van de sinterklaasvierders gebruikt een spel om de cadeaus te verdelen. Het weggeven van gekochte of zelfgemaakte surprises is voor 38 procent de leukste manier om sinterklaas te vieren.

Hulpmiddelen

Bijna driekwart van de mensen die Sinterklaas vieren met gedichten, zegt weinig moeite te hebben met het maken van een gedicht. Meer dan de helft van de dichters geeft aan daarbij geen hulpmiddelen nodig te hebben. Wanneer jongeren hulpmiddelen gebruiken bij het dichten, doen ze dat vooral met behulp van het internet (70 procent).

Het rijmwoordenboek wordt door 37 procent geraadpleegd en 23 procent maakt gebruik van voorbeeldgedichten. Uit het onderzoek blijkt verder dat sinterklaas nog steeds populairder is dan de kerstman. Vooral gezinnen met jonge kinderen vieren liever sinterklaas dan kerst.

De voorgenomen Sinterklaasuitgaven zijn dit jaar aanzienlijk hoger dan vorig jaar. Waar mensen in 2003 aangaven gemiddeld 120 euro te gaan besteden, liggen de voorgenomen uitgaven dit jaar op gemiddeld 130 euro per huishouden. Sinterklaasavond, valt dit jaar op een zondag. Voor circa één op de tien Nederlandse huishoudens (8 procent) is dit een reden om pakjesavond op een andere dag te vieren. Het merendeel daarvan viert het feest al op zaterdag.

9,4 miljoen kilo snoep

Nederlanders kopen dit jaar ongeveer 9,4 miljoen kilo snoepgoed voor het sinterklaasfeest, aldus het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Dat was vorig jaar zo'n negen miljoen kilo. Vooral pepernoten en chocoladeletters zijn erg populair. De grote vraag naar zelfgebakken banketletters is nieuw, stelt het CLB. Supermarkten hebben steeds vaker een eigen oven voor deze lekkernijen.