UTRECHT - Veel patiënten zijn niet tevreden over de nieuwe huisartsenposten waar zij buiten kantooruren op aangewezen zijn voor huisartsenzorg. Zij zijn te ver weg en moeilijk telefonisch bereikbaar.

Ook voelen veel mensen zich afgescheept door de dokterassistente die de telefoon aanneemt en het niet altijd nodig vindt dat de dienstdoende dokter tijd voor hen maakt.

Dit blijkt uit reacties van mensen in de regio's Midden-Brabant, Limburg en Gouda en omstreken. Daar zijn de afgelopen tijd 450 klachten binnengekomen over centrale huisartsenposten, aldus een woordvoerster van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (
NPCF

In enkele andere regio's komt eind deze maand of begin juni een meldactie, aldus de NPCF. De organisatie ziet de 450 klachten als een duidelijk signaal dat de zaken niet allemaal goed zijn geregeld.

De assistentes die de telefoon beantwoorden, moeten daarvoor speciaal worden opgeleid, aldus de NPCF. Zij moeten niet alleen voldoende medische kennis hebben, maar ook in staat zijn mensen te helpen hun klachten te verduidelijken.

Zij moeten werken volgens vaste richtlijnen, vindt de patiëntenorganisatie. De centrale huisartsenposten moeten de werklast van huisartsen terugdringen. Er zijn er inmiddels enkele tientallen en er komen nog steeds nieuwe bij.

De NPCF vindt dat zij te weinig doordacht zijn opgericht, met het idee dat de praktijk wel zal leren waar knelpunten zitten.