De scheepvaart op het Maas-Waalkanaal tussen Heumen en Weurt is zondagochtend beperkt hervat. Het traject was sinds eind december afgesloten voor scheepsverkeer na een aanvaring tegen een brug bij Grave.

Zondagochtend rond 08.30 uur voer het eerste binnenvaartschip de sluis bij Weurt binnen, bevestigt Rijkswaterstaat aan NU.nl.

Rijkswaterstaat verwacht ''een aantal keer per dag'' te kunnen schutten nu pompen ervoor zorgen dat het waterpeil in het kanaal hoog genoeg blijft.

Normaal wordt er honderd keer per dag geschut in het drukbevaren kanaal, dat de verbinding tussen Maas en Waal vormt. Dat kan volgens Rijkswaterstaat nu niet volop gebeuren, omdat er elke keer dat de sluis opengaat water wegstroomt. Bovendien is het zeer laagwater op de Waal, zodat de rivier geen water aan het kanaal levert.

Binnenvaartschepen kunnen vanaf de Waal het kanaal binnenvaren tot aan Malden. De Maas blijft voorlopig nog afgesloten, aldus Rijkswaterstaatdirecteur Eric Diepstraten.

Beelden kapotte stuw na aanvaring tanker
Beelden kapotte stuw na aanvaring tanker

Mistig

Dat het zondagmorgen erg mistig was, was volgens Diepstraten geen belemmering om de sluis weer te gebruiken. ''We hebben systemen die de schepen voortdurend in de gaten houden.''

Hoe het dan mogelijk was dat het benzeenschip bij dichte mist de stuw in Grave ramde, kon Diepstraten niet verklaren. ''We zijn erg benieuwd wat de schipper heeft gedaan. Dat moet uit onderzoek van justitie en politie blijken.''

De binnenvaart en bedrijven aan het water lopen grote schade op door de stremming. Ook Rijkswaterstaat heeft ''enorme schade.''

Reparatie van de zwaarbeschadigde stuw gaat ''maanden en misschien nog langer'' duren. De dienst hoopt deze week te kunnen starten met de bouw van een tijdelijke waterkering voor de stuw bij Grave. Schepen kunnen die kering via een sluis passeren.

Overzicht: Problemen waterpeil Maas-Waalkanaal

Een schip met benzeen is donderdagavond 29 december tegen een pijler van de Thompsonbrug bij Grave en Nederasselt (Noord-Brabant) gevaren. © ANP
Door de botsing raakten zes schuiven van een stuw beschadigd en liep er veel water weg uit het deel van de rivier tussen de twee sluizen. © ANP
Hierdoor daalde het waterpeil in de Maas en het Maas-Waalkanaal, dat belangrijk is voor de binnenvaart. © NU.nl/Piet Spanjers
Het waterpeil zakte dusdanig dat enkele woonboten scheef kwamen te hangen. © NU.nl/Piet Spanjers
De brandweer sloeg vrijdag 30 december groot alarm voor enkele woonboten op de Paesplas in Gennep. © NU.nl/Piet Spanjers
Rijkswaterstaat plaatste op maandag 2 januari noodpompen zodat water vanuit de Maas naar het Maas-Waalkanaal gepompt kan worden. © ANP
Dinsdag 3 januari voorspelde het Bureau Voorlichting Binnenvaart dat de stremming van de Maas nabij Grave nog wekenlang voor problemen zou zorgen. © ANP
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat liet op vrijdag 6 januari weten dat het waterpeil onnodig gezakt is, omdat de sluis bij Heumen pas 7 uur na de aanvaring werd gesloten. © ANP
Schepen konden vanaf zondag 10.00 uur beperkt gebruikmaken van het Maas-Waalkanaal. Tussen Heumen en Weurt werd de stremming opgeheven. © ANP
Op 10 januari werd bekend dat Rijkswaterstaat een tijdelijke dam gaat bouwen zodat de scheepvaart tussen Grave en Sambeek kan worden hervat. © ANP
Op 11 januari begint Rijkswaterstaat met het schoonmaken van de Maas. Door het droogvallen van de watergangen is veel vervuiling zichtbaar. © NU.nl/Piet Spanjers
De scheepvaart op de Maas wordt volgende week hervat, meldt Rijkswaterstaat donderdag 19 januari. © ANP
De tijdelijke dam die gebouwd wordt bij de kapotgevaren stuw in Grave is sterk genoeg om het waterpeil in de rivier weer te laten stijgen, aldus Rijkswaterstaat. © ANP
Op 23 januari wordt de scheepvaart op de Maas weer hervat; het waterpeil is inmiddels genoeg gestegen. © ANP
Een dag later maakt de Onderzoeksraad voor Veiligheid bekend het incident en de nasleep te gaan onderzoeken. © ANP