DEN HAAG/NIJMEGEN - Eigenaren van grote terreinwagens hebben donderdag woedend gereageerd op de motie van de Nijmeegse gemeenteraad voor een parkeerverbod in de binnenstad. Deskundigen twijfelen over de rechtmatigheid van een verbod.

Het verbod treft wagens die zonder buitenspiegels breder zijn dan 1,85 meter en/of langer dan 5 meter. In tegenstelling tot de bewering van importeursvereniging RAI dat het slechts om een handvol modellen gaat, bleek donderdag een groot aantal typen onder het verbod te vallen.

"Het riekt naar discriminatie", stelde voorzitter F. Gramberg van de Federatie Nederlandse Terreinauto Clubs. Hij vraagt zich af of het parkeerverbod juridisch mogelijk is. Universitair hoofddocent strafrecht J. Simmelink meent dat het verbod juridisch niet mogelijk is.

Simmelink, verbonden aan de Universiteit van Tilburg, zegt dat volgens de Wegensverkeerswet alle auto's die door de Rijksdienst voor het Wegverkeer zijn goedgekeurd, mogen deelnemen aan het verkeer. De gemeente kan daarom niet bepalen welke auto's wel of niet mogen parkeren. "Dan zou de gemeente ook kunnen besluiten om gele auto's te weren omdat ze die niet mooi vindt."

Ministerie

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zegt dat parkeren onder het gemeentebeleid valt en dat Nijmegen daarom wel een verbod voor bepaalde soorten wagens mag instellen. De rijksoverheid stelt eisen aan het formaat van auto's, maar alle terreinwagens voldoen ruimschoots aan die voorwaarden. Zo geldt een maximumbreedte van 2,5 meter.

GroenLinks, de grootste fractie in de raad van Nijmegen, meent dat de 'asobakken' gevaarlijk zijn en veel luchtverontreiniging veroorzaken. Minister Peijs (Verkeer) laat de wagens onderzoeken. De drie volksvertegenwoordigers van GroenLinks in Den Haag willen de raad in die gemeente verleiden tot een vergelijkbaar initiatief. De oppositiepartij meent dat de "snelle, gevaarlijke vrachtautootjes" niet in de binnenstad thuishoren.

In de Tweede Kamer heeft GroenLinks er vorige week voor gepleit de grootste wagens helemaal te verbieden en andere zwaarder te belasten. Dat laatste heeft volgens de minister niet veel zin, omdat een hoge belasting geen probleem is voor de kapitaalkrachtige eigenaren.

Dubbel gedupeerd

De Algemene Nederlandse Vereniging van Terreinvoertuigen (ANVT) vindt dat terreinrijders dubbel worden gedupeerd door het verbod in Nijmegen. "We betalen ook al veel geld aan belastingen voor deze auto's."

De vereniging ontving donderdag tientallen telefoontjes en e-mails van boze eigenaren. Een woordvoerster noemde het plan van de Nijmeegse gemeenteraad "te zot voor woorden". De wagens zijn niet gevaarijker dan gewone auto's, meent de ANVT. "Wij rijden beter omdat we hoger zitten en dus meer overzicht hebben."

Dat de terreinwagens erg milieuvervuilend zijn, weet de vereniging. "Het brandstofverbruik is hoog, maar er zijn ook genoeg personenauto's die veel benzine slurpen. Mensen zijn volgens mij gewoon jaloers."