HILVERSUM - De AVRO sluit zich aan bij het onderzoek van de TROS en de Vlaamse commerciële televisiezender VTM naar mogelijkheden om verder te gaan buiten het huidige publieke omroepbestel. Dat heeft de omroep woensdag laten weten.

Het streven van de AVRO blijft om voort te bestaan binnen het bestel. "Maar dan moet de AVRO wel perspectief hebben om zich te kunnen profileren. Dat kan alleen in een sterk omroepbestel, mét ruimte voor sterke omroepverenigingen", verklaarde de nieuwe algemeen directeur G. Eggink eerder. De omroep maakt zich daar echter ernstige zorgen over, aldus de verklaring woensdag.

Laagdrempelig

"De Publieke Omroep lijkt zich onder druk van de marktaandelen vooral te willen richten op amusement, sport en laagdrempelig drama. Het is daarmee eerder een concurrent van de commerciële omroepen, dan een pluriforme omroeporganisatie", meent Eggink.

Ook heeft de AVRO moeite met de groeiende centrale aansturing van het publieke bestel. "We willen niet meer lijdzaam toezien bij die ontwikkelingen, maar onze kansen verkennen."

Consequenties

De raad van bestuur van Publieke Omroep reageerde woensdag allerminst verrast: "We zijn blij dat er nu duidelijkheid is. Het gegeven hing natuurlijk al een tijdje boven de markt en dan is het goed dat er duidelijkheid is. Wat voor consequenties dat heeft voor de zitting van de AVRO in visie- en strategiegroepen zullen we morgen met hen bespreken. Er stond al een gesprek gepland."