Doden bij treinongeluk nabij Londen

LONDEN - Door een treinongeval ten noorden van de Britse hoofdstad Londen zijn vrijdagmiddag zes mensen om het leven gekomen. Er zijn zeker vijftien zwaar gewonden, van wie er veel in levensgevaar verkeren. Meer dan zeventig personen raakten lichter gewond, meldde de ambulancedienst.

Het is sinds 1997 het zesde treinongeluk in Groot-Brittannië waarbij doden zijn gevallen.

Potters Bar

Het ongeval gebeurde met een sneltrein die van het Londense station Kings Cross op weg was naar King's Lynn in Norfolk. Door nog onbekende oorzaak ontspoorden ter hoogte van het station van de plaats Potters Bar de achterste drie van de vier rijtuigen van de trein.

Machinist

De trein, die niet hoefde te stoppen bij het station, had naar schatting een snelheid van ongeveer 150 kilometer per uur toen het ongeluk gebeurde. De machinist, die het ongeluk overleefde, vertelde dat hij dacht dat de trein over iets was heengereden. De ontspoorde wagons botsten eerst tegen een viaduct, dat deels instortte.

'Bomexplosie'

De laatste wagon van de trein kwam met een zware klap terecht op het perron van Potters Bar, waar hij klem raakte onder de overkapping. Volgens een ooggetuige is deze wagon totaal verwoest. "Het lijkt wel of er een bomexplosie heeft plaatsgevonden." Volgens de spoorwegmaatschappij zaten de meeste omgekomen passagiers in deze wagon.

Hulpverlening was snel ter plaatse. Helikopters en ambulances brachten de zwaargewonden naar ziekenhuizen. De plaatselijke bergings- en reddingsdiensten kregen hulp van de Londense brandweer, die zwaar bergingsmaterieel inzette.

Noodhospitaal

Een vlak bij het station gelegen supermarkt werd gesloten en tijdelijk ingericht als noodhospitaal voor de verzorging van de minder zwaar gewonden.

Treinongelukken

Groot-Brittannië is de afgelopen jaren door een hele reeks ernstige spoorwegongevallen getroffen. In februari vorig jaar kwamen in North Yorkshire tien mensen om het leven toen een personen- en een goederentrein op elkaar botsten nadat een van de weg geraakte auto op de rails was terechtgekomen.

In oktober 2000, toen bij Hatfield - enkele kilometers ten noorden van Potters Bar - vier mensen om het leven waren gekomen, gaf de beheerder van het Britse spoorwegnet toe dat er veel achterstallig onderhoud was en dat de bewaking van de baanvakken onvoldoende was.

In oktober 1999 vielen 31 doden door een botsing tussen twee treinen bij Paddington Station. Dat ongeluk gebeurde doordat een van de machinisten door een rood sein was gereden.

Het voormalige staatsbedrijf British Rail werd in 1993 geprivatiseerd. Circa 25 privé-ondernemingen mochten het nogal verouderde spoornet gaan exploiteren.

Vakbonden en consumentenorganisaties hebben sindsdien herhaaldelijk geklaagd dat er te weinig in de veiligheid van het net werd geïnvesteerd. Zo is er veel kritiek op het sterk verouderde waarschuwingssysteem, dat nog uit de jaren twintig van de vorige eeeuw stamt. Het laat locomotieven niet automatisch stoppen als een sein op rood staat.

Het is de bedoeling dat het systeem in 2004 wordt vervangen. In januari kondigde de regering-Blair aan zeven miljard euro in de verbetering van het spoorwegnet te steken. Donderdag kreeg premier Blair nog het verwijt dat er ondanks alle mooie plannen nog niets is terechtgekomen van verbeteringen.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie