AMSTERDAM - Zonder treinkaartje reizen lijkt steeds verleidelijker te worden. De kans om op een traject van een half uur gecontroleerd te worden is 40 procent, zo blijkt uit cijfers van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Tien jaar geleden kwam de conducteur op zes van de tien treinreizen langs om op kaartjes te controleren.
NS

Volgens schattingen van de NS reist 2 procent van de reizigers zonder kaartje of geldig vervoerbewijs. Per dag zijn dat twintigduizend passagiers.

Schade

Het zogeheten zwartrijden levert de NS een schadepost op van zo'n 100.000 euro per dag. Jaarlijks loopt het concern hierdoor 36 miljoen euro mis. De spoorwegen kunnen het geld juist goed gebruiken door het nijpende geldtekort. Om financieel het hoofd boven water te houden wil de NS per 1 januari 2003 de treinkaartjes met maximaal 10 procent verhogen.

Zwartrijden

Hoewel de NS poogt het zonder kaartje reizen te bestrijden, heeft het bedrijf de afgelopen periode het zwartrijden vergemakkelijkt. De NS slaagde er niet in voldoende conducteurs te werven, waardoor ze genoodzaakt was om treinsurveillanten aan te nemen. Een van de voornaamste verschillen met een conducteur is dat een surveillant geen bonnen mag uitschrijven.