HILVERSUM - RTL Nederland (RTL4/5 en Yorin) wil vanaf volgend jaar minder televisieprogramma's gaan uitzenden van tv-producent Endemol. Volgens een meerjarige overeenkomst moet RTL jaarlijks voor 52 miljoen euro shows bestellen bij het productiehuis. RTL-topman Van Westerloo vindt een dergelijke afspraak niet meer van deze tijd, aldus een RTL-woordvoerster maandag.

Volgens Van Westerloo kan zijn bedrijf door de overeenkomst niet flexibel op marktontwikkelingen inspelen. Bovendien vindt hij dat het productiebedrijf onvoldoende creativiteit in huis heeft om voor 52 miljoen aan programma's te maken. Hij wil volgend jaar voor hooguit 39 miljoen bij Endemol bestellen en betaalt daar desnoods een boete voor.

Contract

Zo'n boete betaalt hij natuurlijk liever niet en daarom probeert hij er in goed overleg met Endemol uit te komen. In 2006 kan hij zonder problemen voor maximaal 39 miljoen bestellen, blijkens een clausule in het contract. In de overeenkomst staat namelijk dat als bij het productiebedrijf een sleutelpersoon vertrekt, dat RTL het recht geeft in het laatste jaar van de verbintenis een kwart minder programma's te bestellen. Door het vertrek dit jaar van John de Mol bij Endemol wil RTL Nederland gebruik maken van deze clausule. Een kwart minder shows komt neer op het gewenste bedrag van 39 miljoen.

"Wij zijn in de wereld gezet om elke dag een mooi programma te maken en zijn het dus niet eens met de redenering van RTL dat onze creativiteit kan lijden onder het meerjarige contract." Zo reageert een Endemol-woordvoerder op het verhaal van Van Westerloo.

Volgens de zegsman heeft zijn bedrijf al in juni een nieuwe lijst met uitgangspunten naar RTL gestuurd waarin ook stond dat het bedrijf bereid is minder programma's te leveren. Niet in de mate overigens waar de RTL-topman nu op aanstuurt.

Endemol vindt een langdurig contract nog wel van deze tijd. "In de kijkcijfers zie je dat wij nog steeds structureel bijdragen aan het marktaandeel van de RTL-zenders. Vooral programma's als Baantjer en Goede Tijden, Slechte Tijden doen dat. Door het contract ontstaat geen rem op de creativiteit, want recentelijk hebben we succesvolle programma's als Grijpstra & De Gier, Patty's Posse, Rozengeur & Wodka Lime en Bobo's in the bush geproduceerd."