DEN HAAG - Het ministerie van Verkeer en Waterstaat had te weinig grip op de geluidsisolatie van woningen rond Schiphol. Daardoor dreigen de kosten van de tweede fase van het project meer dan te verdubbelen tot een kleine 400 miljoen euro. Controle op de financiën schoot tekort, waardoor een deel van de uitgaven mogelijk onrechtmatig is. Sommige opdrachten zijn niet juist aanbesteed.

Dat staat in een rapport van de Algemene Rekenkamer over de geluidsisolatie rond Schiphol dat woensdag is verschenen. Het ontbrak het ministerie bij de isolatie aan een goede raming van de kosten en er werden meer woningen geïsoleerd dan de bedoeling was. Vertragingen leidden tot schadevergoedingen aan aannemers en nieuwe contracten vielen duurder uit.

Woningen

Tussen 1995 en 2005 zouden 14.000 woningen geïsoleerd worden, daarvan zijn er nu 7000 klaar. Toen Rijkswaterstaat in 2000 het project van Schiphol overnam waren nog maar 210 van de geplande 4114 woningen geïsoleerd. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat had toen geen goed inzicht wat de vertraging extra zou gaan kosten. Ook een goede planning ontbrak. Aan afspraken over de maximale kosten per woning heeft het ministerie zich niet gehouden omdat woningen die niet geïsoleerd zouden worden hiervoor toch in aanmerking kwamen.

Geluidszones

Ook door het veranderen van geluidszones, de toevoeging van warmte-isolatie en het toestaan van gedeeltelijke isolatie, liepen de kosten op. Door de vertraging die dit tot gevolg had, claimden aannemers die niet aan het werk konden recht op schadevergoedingen. Nieuwe contracten met aannemers en ingenieursbureaus vielen duurder uit.

Rekenkamer

Volgens de Algemene Rekenkamer moet de eindafrekening van het project goed gecontroleerd worden. Staatssecretaris Schultz van Verkeer en Waterstaat onderschrijft de meeste conclusies van de rekenkamer.

Ook Schiphol heeft gefaald, vindt de Algemene Rekenkamer, maar de luchthaven wijst met een beschuldigende vinger naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat en naar bewoners, die niet goed meewerkten.

Schiphol zou graag hebben gezien dat de rekenkamer ook had onderzocht in hoeverre de luchtvaartmaatschappijen en deel van de kosten van de geluidsisolatie hadden kunnen dragen. Maar de rekenkamer zegt dat dit niet tot haar taken behoort.