ARNHEM - Rijen lichtjes in het wegdek moeten automobilisten wijzen hoe zij het beste kunnen invoegen van een spitsstrook naar de hoofdrijbaan. Rijkswaterstaat test dit systeem het komende jaar uit op de snelwegen A50 (Arnhem - Apeldoorn) en A2 (Den Bosch - Utrecht).

Rijkswaterstaat heeft het systeem op de snelweg A44 in de buurt van Den Haag getest op duurzaamheid en technische aspecten. Nu dat in orde is, wil de dienst weten hoe automobilisten reageren op de aanwijzingen in het wegdek. Rijkswaterstaat legt de lichtjesstrepen maandag aan tussen Waterberg en Terlet in de A50. In november volgt een proef ter hoogte van Rosmalen in de A2. De testen duren tot september 2005.

Spitsstroken langs snelwegen zijn alleen toegankelijk op momenten dat het verkeersaanbod dat noodzakelijk maakt. Tot nu toe gebruikt Rijkswaterstaat borden, hekken en mensen om automobilisten aan te duiden hoe zij vanaf de spitsstrook moeten invoegen.

Sneller en veiliger

Een lichtjesmarkering werkt volgens de dienst sneller en veiliger, als tenminste blijkt dat weggebruikers de aanwijzingen ook opvolgen. De lichtmarkeringen worden vanuit de verkeerscentrale bediend. Door verschillende rijen in het wegdek aan te leggen kunnen ook verschillende aanwijzingen worden gegeven. Het is ook mogelijk een onderbroken streep tijdelijk ononderbroken te maken, zodat er niet mag worden ingehaald.