AMSTELVEEN - KLM laat een passagier die een valse bommelding heeft gedaan, opdraaien voor de kosten. Het is de eerste keer dat de luchtvaartmaatschappij in Nederland juridische stappen onderneemt tegen een bommelder, zei een woordvoerder dinsdag.

De vervoerder dient een schadeclaim in tegen een 54-jarige passagier uit Californië. Hij had afgelopen donderdag zijn medereizigers aan boord verteld dat hij een bom in zijn koffer had. Iedereen moest vervolgens het vliegtuig verlaten, zodat het doorzocht kon worden. De vertraging liep op tot een uur.

Onacceptabel

KLM berekent nog hoe groot de schade is, maar het gaat volgens de zegsman om een aanzienlijk bedrag. "Valse bommeldingen zijn onacceptabel. Passagiers die deze geven, worden daar keihard mee geconfronteerd."

De laatste jaren laten een stijging van het aantal valse meldingen op luchthaven Schiphol zien. In 2001 kwamen er 37 meldingen binnen, een jaar later waren dit er al 47. Afgelopen jaar is het aantal opgelopen tot 58.