Hubble ontdekt oudste sterren tot nu toe

ATLANTA - Wetenschappers hebben met behulp van de Hubble ruimtetelescoop de tot nu toe oudste sterren ontdekt. In het sterrenbeeld schorpioen hebben ze witte dwergsterren waargenomen die mogelijk tussen de 12 en 13 miljard jaar oud zijn, zo meldde CNN woensdagavond. HubbleCNN

De witte dwergen staan in het M4 sterrencluster dat op een afstand van ongeveer van 7000 lichtjaren van de aarde staat.

De astronomen hebben de leeftijd van de uitgebrande overblijfselen van oude sterren vast weten te stellen door de temperatuur te meten. De afkoeling van dergelijke hemellichamen is een voorspelbaar proces, aldus Harvey Richter van de universiteit van British Colombia in Canada.

Met deze 'temperatuurmethode' zouden de wetenschappers tegelijkertijd een nieuwe manier ontwikkeld hebben om de leeftijd van het heelal vast te kunnen stellen.

Eerdere waarnemingen met de Hubble-telescoop hebben aanwijzingen opgeleverd dat de eerste sterren zich minder dan een miljard jaar na de oerknal hebben gevormd. Voorheen waren astronomen voor het bepalen van de ouderdom aangewezen op een model dat gebruik maakte van het uitzetten van het heelal.