DEN HAAG - Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat heeft dinsdag woedend gereageerd nadat een meerderheid in de Tweede Kamer tegen het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan (NVVP) had gestemd.

Vooral coalitiepartner VVD zette kwaad bloed bij Netelenbos, door zich tegen het kabinetsbeleid te keren. "Angst voor de kiezer en de opiniepeilingen", constateerde een geagiteerde Netelenbos. De VVD verklaarde vooral een financiële onderbouwing van de plannen te missen. "Ze liegen!", reageerde Netelenbos.

Ze wees op de miljarden die het kabinet voor verkeersbeleid heeft gereserveerd. Volgens de geplaagde bewindsvrouw wordt het verkeersbeleid door de "zotteklap" van de VVD teruggegooid op plannen uit 1990.

Het NVVP is de basis voor een groot aantal verkeersplannen tot zoals de Zuiderzeelijn en de doortrekking van de A4 door Midden-Delfland.

Ook de doelstelling dat auto's op termijn overal in Nederland minstens zestig kilometer per uur moeten kunnen rijden was erin vastgelegd. De VVD vindt dit niet ambitieus genoeg. Alleen PvdA, D66 en SGP steunden uiteindelijk het 'piece de resistance' van Netelenbos.

Vertraging

PvdA-Kamerlid Dijsselbloem vindt de opstelling van de VVD "schandalig" en meent dat de liberalen zichzelf in de vingers snijden. Ook voor een aantal wegenplannen is de planmatige onderbouwing nu verdwenen, wat tot grote vertraging bij de aanleg kan leiden.

GroenLinks stemde juist tegen het NVVP omdat dat zou uitgaan van "een gigantische toename van de automobiliteit" in plaats van meer aandacht voor openbaar vervoer en de fiets.

Kamerlid Van der Steenhoven van GroenLinks is dan ook erg opgetogen dat het plan de eindstreep niet heeft gehaald. "Hebben VVD en CDA nu alleen vanwege hun agressie jegens Netelenbos die wegen ingeleverd?", vraagt hij zich af.

Razendsnel

VVD'er Hofstra denkt dat het volgende kabinet razendsnel met een nieuw verkeersplan kan komen en dat er daardoor feitelijk weinig aan de hand is als het gaat om vertraging van projecten. Van der Steenhoven noemt dit "flauwekul", omdat een heleboel procedures nu opnieuw moeten.

Net als GroenLinks reageert ook de milieubeweging verheugd. Zowel Natuur en Milieu als Milieudefensie vindt dat het volgend kabinet met een OV-plan moet komen in plaats van een asfaltplan. De milieuclubs hadden erg veel kritiek op het NVVP, zeker toen Netelenbos vorig jaar bij de presentatie ervan beweerde dat mobiliteit 'fun' is.

Teleurgesteld

De ANWB is teleurgesteld. "We hebben er veel tijd in gestoken", zegt een woorvoerder. "Het nieuwe kabinet moet nu met nieuwe plannen komen. Het is voor ons belangrijk dat er meer doorstroming komt. Het betekent onder meer benutting van de vluchtstroken. Daarnaast willen we dat er nieuwe wegen komen. En dat mag niet te duur worden voor de automobilist."