Astronomen ontdekken zeer verre sterrenstelsels

LEIDEN - Leidse astronomen en hun buitenlandse collega's hebben met behulp van de Europese Very Large Telescope (VLT) in Chili op een record-afstand een nest van sterrenstelsels gevonden. De afstand is zo groot dat het licht van deze stelsels er 13,5 miljard jaar over heeft gedaan om de aarde te bereiken.Very Large Telescope

Volgens de
Sterrenwacht Leiden

Dankzij deze nieuwe ontdekking zijn de astronomen nu voor het eerst in staat om te bestuderen hoe en wanneer sterrenstelsels groepen gingen vormen. Dus hoe de eerste samenscholingen ofwel clusters van sterrenstelsel zijn ontstaan uit het gas van de oerknal. En dat is ook volgens de wetenschappers nog altijd een van de grootste raadsels uit de geschiedenis van het heelal.

Verst verwijderde groep

De ontdekking van de verst verwijderde groep sterrenstelsels deed de Leidse promovendus Bram Venemans, samen met een team van collega-astronomen onder leiding van professor George Miley van de Sterrenwacht Leiden.

De astronomen deden de ontdekking met behulp van de nieuwe, zeer krachtige VLT die het zwakke licht van de ver verwijderde stelsels zichtbaar kon maken. "De enorme afstand van de groep en de lange reistijd van het licht maken dat we de stelsels zien op een tijd dat het heelal slechts 10 procent van zijn huidige leeftijd bezat", aldus een woordvoerder van de sterrenwacht.

Ontwikkeling

Of de groep sterrenstelsels dus nu nog bestaat, is niet bekend. Wel hebben de astronomen kunnen vaststellen dat ook deze groep sterrenstelsels zich zal gaan ontwikkelen tot een dichte cluster van melkwegstelsels, zoals er thans in het nabije heelal zoveel zijn. Daaruit concluderen de wetenschappers dat de melkwegstelsels al in het begin van de geschiedenis van het heelal groepen zijn gaan vormen. Groepen met een massa van een miljoen maal een miljard maal zo groot als de massa van de zon.

Een volgende stap van de sterrenkundigen is om met de VLT de begrenzing van de ontdekte groep nader vast te stellen. Daarvoor willen de astronomen ook gebruik gaan maken van de nieuwe geavanceerde camera's die onlangs op de Hubble Ruimte Telescoop zijn gemonteerd. Voor dit doel zal de Hubble een van de diepste waarnemingen ooit gemaakt van het heelal uitvoeren.