'Meer pechgevallen met brandstofsystemen'

DEN HAAG - De Wegenwacht van de ANWB heeft het afgelopen halfjaar bijna vier keer meer automobilisten met haperende brandstofsystemen geholpen dan in dezelfde periode een jaar geleden. Dat zei een woordvoerder van de toeristenbond vrijdag.

De Wegenwacht is drie maanden geleden begonnen met het turven van de pechgevallen waarbij de motor niet wil aanspringen. Dit probleem bleek vaker voor te komen. Volgens de ANWB is het probleem niet terug te wijzen naar een specifiek automerk of -type of het bouwjaar van de auto. Het maakt niet uit op wat voor merk de auto rijdt. De Wegenwacht concludeert hieruit dat het wellicht aan de benzine ligt.

Volgens de ANWB kan het liggen aan de veranderende samenstelling van de benzine. Vanaf 2005 mag in de lidstaten van de Europese Unie alleen nog maar zwavelvrije benzine en diesel voor auto's en vrachtwagens beschikbaar zijn. Vanaf 1 juli 2003 mag de brandstof nog maar 50 milligram zwavel per kilo bevatten. "De brandstofleveranciers leveren wellicht zwavelarmere benzine. De zwavel is de smeer van het benzinesysteem, als dat verdwijnt kunnen de injectoren vastkleven. De automobilist kan dan wel zijn auto starten, maar de motor springt niet aan.''

De ANWB kan nog niet hardmaken dat het probleem specifiek aan de brandstof ligt. Volgens de woordvoerder kan het bij nieuwe auto's ook liggen aan de software. "Het is wel zo dat alle auto's hier last van hebben. De gemeenschappelijke deler is dan de brandstof.''

Bovag

Volgens de belangenorganisatie van de autobranche Bovag is er niets mis met de benzine. De organisatie denkt dat de verfijndere techniek automotoren gevoeliger maakt voor inwendige vervuiling. "Daarbij worden tegenwoordig volgens ons meer kortere ritjes gemaakt en staan mensen vaker in de file. En dat werkt meer vervuiling van de motor in de hand,'' aldus een woordvoerder.

Dominic Boot, directeur van de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI), zegt dat de brandstofleveranciers nog niet eerder van deze problemen hebben gehoord. "De benzinemaatschappijen hebben nog geen klachten gehad, maar we nemen het zeer serieus en gaan onderzoeken of de klachten inderdaad door benzine worden veroorzaakt.''

Hij weet niet of het aan het zwavelgehalte in benzine ligt. "Tot nu toe levert slechts één maatschappij in Nederland benzine met een lager zwavelgehalte. Vanaf 1 januari 2005 mogen benzinemaatschappijen het zwavelgehalte verminderen tot 10 milligram zwavel per kilogram benzine. Ze krijgen daar tot 2009 de tijd voor. Volgens hem heeft de zwavel alleen bij dieselauto's een smerende functie voor de injectoren en niet bij auto's die op benzine rijden.

Tip de redactie