Kleine providers maken misbruik van bel- en mailgegevens

Bijna een kwart van de telecomproviders in Nederland gebruikt bel- en mailgegevens voor andere doeleinden dan wettelijk toegestaan. Het gaat niet om de grote providers.

Dat laat het Agentschap Telecom aan NUtech weten naar aanleiding van berichtgeving door de NOS.

Uit een rapport (pdf) van het agentschap dat afgerond werd in april 2012 blijkt dat providers de regels rondom het bewaren van data en het gebruiken van deze informatie aan hun laars lappen.

17,5 procent gebruikt de data enkel voor andere doeleinden dan wettelijk toegestaan, terwijl er ook nog 128 providers zijn die aangeven de data in 'voorkomende gevallen' voor andere doeleinden dan wettelijk toegestaan te gebruiken.

36 procent gebruikt de data voor doeleinden die wel zijn toegestaan, maar doet dit zonder toestemming van de klant. In totaal 10 procent van de Nederlandse providers bewaart mail- en belgegevenns bovendien te lang zonder goede reden. Deze bedrijven hebben ook vaak hun beveiliging niet op orde.

De Wet bewaarplicht stelt dat internet- en telecombedrijven mail- en belgegevens moeten bewaren. Voor e-mail is dit zes maanden, voor belgegevens een jaar. De wet geldt sinds 2010 en in 2011 werd door het Agentschap Telecom onderzoek gedaan.

"We zijn nu bezig met een vervolgonderzoek om te kijken of er nog steeds overtredingen zijn en zullen dan gepaste maatregelen nemen", aldus een woordvoerder tegenover NUtech. Ze benadrukt dat providers zich aan de wet moeten houden, maar wijst ook op het feit dat de wet in 2011 pas net was ingevoerd.

Bovendien zijn de grote drie providers (KPN, T-Mobile en Vodafone) niet in overtreding geweest op bovengenoemde regels. In het onderzoek werden 229 aanbieders onderzocht. Vooral kleine en middelgrote providers waren in overtreding. Eind 2013 of begin 2014 wordt het vervolgonderzoek afgerond.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie