AMSTERDAM - Vanaf 1 januari 2003 wordt alle ruimbagage op Schiphol gecontroleerd. Nu nog gebeurt dit alleen op risicovluchten. Justitie wil niet zeggen om hoeveel en welke bestemmingen het precies gaat.

Op andere vluchten wordt slechts steekproefsgewijs gecontroleerd als daartoe aanleiding is. Maar dat gebeurt volgens justitie incidenteel.

Voor de strengere controle moet Schiphol worden verbouwd. Er moet meer röntgenapparatuur komen. Schiphol is druk bezig de luchthaven aan te passen. Dat betekent volgens justitie niet dat het nu onveilig is. Schiphol voldoet aan alle internationale afspraken en eisen, aldus een woordvoerder.

Nu controleert de marechaussee wel alle handbagage. Ook iedere passagier moet door een detectiepoortje. De ruimbagage wordt minder streng bekeken, omdat een passagier er tijdens een vlucht toch niet bij kan, zeggen justitie en Schiphol. Volgens justitie kan iemand niet makkelijk een bom het ruim in smokkelen, maar wil er verder geen uitspraken over doen.

Lockerbie

De Europese luchthavens hebben voor 11 september 2001 afgesproken vanaf 2003 alle koffers op alle vluchten te controleren. Dit naar aanleiding van de Lockerbie-affaire. Een Amerikaanse Boeing-747 ontplofte in december 1988 boven het Schotse Lockerbie. De 259 inzittenden en elf bewoners van Lockerbie kwamen om.

Het Londense Heathrow en de Israëlische nationale luchthaven David Ben Goerion controleren reeds alle ruimbagage. De Verenigde Staten wilden in 2014 beginnen. De Amerikaanse vliegvelden proberen echter eerder gereed te zijn.

/NIEUWSScherpere controles op Antillenroute