De sponsoractie Alpe d'HuZes heeft ruim 25 miljoen euro opgebracht. Dat liet voorzitter Johan van der Waal donderdagavond weten in het plaatsje in de Franse Alpen.

Nog niet al het geld is binnen. Pas in oktober is de definitieve opbrengst bekend. In 2012 was dat 32 miljoen, het jaar ervoor 20 miljoen.

Dit jaar schreven iets meer dan 7800 mensen zich in voor Alpe d'HuZes, zo'n 700 minder dan vorig jaar. Deelnemers beklimmen de berg, bekend van de Tour de France, maximaal zes keer.

''Woensdag fietsten en liepen ongeveer 2800 mensen de 'Nederlandse wielerberg' op ten behoeve van de sponsoractie, donderdag deden ruim 5000 deelnemers dat'', zei Van der Waal.

''Ook dit jaar hebben onze deelnemers in grote saamhorigheid een enorm bedrag bijeengehaald. Dit stelt ons in staat projectvoorstellen van ambitieuze wetenschappers te honoreren waar de patiënt binnen afzienbare tijd baat bij heeft."

Beweeg de cursor over de lijn om de aantallen te zien. De gegevens zijn afkomstig van Alpe d’Huzes. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Kritiek

Juist donderdag kwamen onderzoekers met flinke kritiek op het evenement. In Het Financieele Dagblad meldden ze dat de vele miljoenen die de afgelopen jaren zijn opgehaald maar ten dele ten goede komen aan kankeronderzoek.

''Alpe d’HuZes weet niet altijd een goede bestemming te vinden voor de vele donaties.'' Meer dan 37 miljoen euro ligt volgens de krant als ''slapend geld op de plank''.