AMSTERDAM - Grote supermarkt- en slijterijketens frustreren pogingen om drankmisbruik door jongeren in populaire vakantieoorden in Nederland tegen te gaan. Ze weigeren vrijwillig de leeftijdsgrens voor drankverkoop te verhogen van 16 naar 18 jaar, omdat ze bang zijn voor omzetverlies. Dat stelt de Stichting Alcoholpreventie (STAP) dinsdag in Algemeen Dagblad.

In Nederland is het vanaf 16 jaar toegestaan licht alcoholische dranken zoals bier en Breezers te kopen. STAP wil door het optrekken van die leeftijdsgrens in de drukke vakantieoorden voorkomen dat jongeren vaak al halverwege de dag dronken op straat lopen.

Zo'n plaatselijke verhoging is echter alleen mogelijk met medewerking van supermarkten en slijterijen. Filiaalhouders mogen op last van hun directies echter geen afspraken met gemeenten maken.

Plaatselijke

Een woordvoerder van Dirk van den Broek zegt wel mee te willen werken aan preventie van drankmisbruik van jongeren, maar denkt niet dat plaatselijke leeftijdsverhoging de oplossing is. "Zodra jongeren weten dat ze niet in het ene dorp terecht kunnen, gaan ze wel een dorp verder."

Hij ziet meer in het voorstel van brancheorganisatie CBL, die supermarktpersoneel wil trainen om lastige jongeren buiten de deur te houden.

Sinds in 2002 op Terschelling zeven jongeren alcoholvergiftiging opliepen proberen gemeenten drankconvenanten met winkeliers af te sluiten met daarin afspraken om drankmisbruik tegen te gaan. Maar omdat grote winkelketens tegen werken, zijn er nog nauwelijks van die convenanten afgesloten.