SCHIPHOL - In de spoortunnel van Schiphol is in de nacht van dinsdag op woensdag een grootscheepse rampenoefening gehouden. Alle hulpdiensten deden mee aan de oefening, die werd georganiseerd door de Regionale Brandweer Amsterdam en Omstreken (RBAO). In totaal waren 450 mensen op de been.

Er werd een aanrijding tussen een passagierstrein en een werkvoertuig in een van de buizen van de tunnel in scene gezet. In de railauto brak vervolgens brand uit. In de trein zaten 150 passagiers. Daarvan raakten dertig licht- tot zwaargewond.

Doel van de operatie was het oefenen van de technische hulpverlening, geneeskundige hulpverlening, openbare orde, de aardingsprocedure voor het spoor en het evacueren van mensen. Van de hulpdiensten werden tweehonderd mensen geoefend. Aanwezig waren de brandweer, marechaussee, Geneeskundige Hulpverlening onder Rampenomstandigheden (GHOR), Nederlandse Spoorwegen en gemeente Haarlemmermeer.

Een groot aantal waarnemers rapporteerde tijdens de oefening. Zij komen over een maand met hun bevindingen. Alle deelnemers worden daarvoor geïnterviewd. Brandweercommandant G. van Ommeren van Haarlemmermeer is niet bevreesd voor het resultaat van de waarnemers, al verwacht hij wel "een aantal leermomenten" in het uiteindelijke rapport.

"Je zag in het begin, zoals het ook in praktijk gaat, dat de hulpverlening wat chaotisch verliep. Maar op een gegeven moment zat er een lijn in. Ik geef een voldoende", aldus Van Ommeren.

Over de veiligheid van de tunnel is Van Ommeren in ieder geval tevreden. Alle voorzieningen zijn er aanwezig om bij rampen snel en adequaat op te kunnen optreden, aldus de commandant. In de tunnel zijn onder meer blusvoorzieningen, een ventilatiesysteem die automatisch aangaat als een trein maar twee minuten stilstaat, rookwerende luiken, vluchtunnels, hulpverleningsruimtes en een damwand als ontsporingsbeveiliging.

Rampenoefeningen van de omvang als woensdagmorgen worden ieder jaar gehouden en iedere twee jaar op Schiphol.