HILVERSUM - Waar de politie steviger controleert op snelheid, vallen minder verkeersdoden. Dat zei landelijk verkeersofficier van justitie mr. K. Spee donderdag voor het Radio 1-Journaal.

Hij verwees naar de daling van het aantal verkeersdoden van 1186 in 1999, toen de controles werden ingevoerd, naar 1088 in 2003. Dat waren er overigens 22 meer dan in 2002. Ook daalde het aantal ernstige verkeersslachtoffers in die periode 1999 - 2003 met duizend naar 18.500. Spee noemde snelheid en rijden onder invloed de grootste problemen in het verkeer.

Met de invoering van de detector-detector opent de politie 'geen heksenjacht' op automobilisten met een radardetector. Deze verklikkers zijn vanaf 1 januari verboden. Radarverkliokkers waarschuwen automobilisten voor flitspalen, waardoor zij tijdig vaart kunnen minderen.

Er zijn 26 detector-detectoren aangeschaft, voor elke regio één. Volgens Spee zijn er nog heel veel mensen die met een radardetector rondrijden. "Die proberen we te traceren."

Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat mensen met een radarverklikker ook sneller dan anderen rijden op wegen waar geen flitspalen staan. Mensen zonder zo'n detector houden zich in uit vrees voor onverwachte controles.