DEN HAAG - De PvdA wil dinsdag in de Tweede Kamer van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat horen hoe zij denkt de veiligheid op het spoor te garanderen. Kamerlid Dijksma wil haar daarover vragen stellen naar aanleiding van het treinongeluk in Amsterdam en uitlatingen van voorzitter Van Vollenhoven van de Raad voor de Transportveiligheid over het veiligheidssysteem ATB (automatische treinbeïnvloeding).

Peijs wil over het ongeluk pas haar mening geven na de onderzoeken van de raad en de inspectiedienst van haar ministerie. Dat heeft een woordvoerster van Peijs zondag gezegd. Maar Dijksma wil met Peijs dinsdag al in het vragenuurtje over de veiligheid op het spoor praten.

Bepalend voor de veiligheid is nu de ATB, die treinen automatisch tot stoppen dwingt als ze door een rood sein rijden. Het systeem werkt echter niet bij snelheden onder de veertig kilometer per uur. Dan kan alleen de machinist de trein laten afremmen.

Vollenhoven

Voorzitter Van Vollenhoven van de Raad voor de Transportveiligheid pleitte zaterdag voor een nieuw veiligheidssysteem. Volgens het ministerie is er al een nieuw systeem waar Europese treinen in de toekomst mee worden uitgerust. Maar om dat binnen een jaar op alle treinen in Nederland in te voeren zou heel duur zijn. Het systeem kost "miljarden euro's", aldus het ministerie.

Een andere optie is een tijdelijke oplossing in de vorm van een modernisering van het huidige ATB-systeem. Dan dreigt volgens Verkeer en Waterstaat echter kapitaalvernietiging als later wordt overgestapt naar het nieuwe Europese systeem. VVD-Kamerlid Hofstra heeft zich verbaasd over het dreigement van Van Vollenhoven te stoppen met het onderzoeken van ongelukken als er niet een beter veiligheidssysteem komt. "Jammer, dat hij dat zegt. Ik waardeer hem zeer, maar we moeten eerst het onderzoek afwachten."

'Klungelig'

Hofstra vindt het "raar en klungelig" dat machinisten in de trein met een mobiel mogen bellen. "Dat mag in de auto ook niet. Het is vreemd dat de inspectie dat heeft toegestaan." PvdA-Kamerlid Dijksma heeft geen moeite met de opmerkingen van Van Vollenhoven "Hij is een serieus en stabiel iemand. Als hij dit zegt, moet er meer aan de hand zijn en ik zie het dan ook als een serieus signaal waar we in de Kamer met de minister over moeten praten."

Dijksma beaamt dat het invoeren van een compleet nieuw systeem erg duur kan zijn, maar dat er tegelijkertijd iets moet gebeuren aan het hoge aantal keren dat treinen door een rood signaal rijden (vorig jaar 281 keer). "Nu geven we wel heel veel geld uit aan asfalt en nieuwe wegen, maar we mogen de veiligheid in het openbaar vervoer niet vergeten. Dan moeten we misschien met het nieuw veiligheidssysteem alvast maar beginnen op de drukke risicotrajecten op het spoor", aldus Dijksma.