Koninklijk Huis zwijgt over stappen richting SBS6

DEN HAAG - Het is nog onduidelijk of kroonprins Willem-Alexander en zijn vrouw Máxima hun voornemen van gerechtelijke stappen tegen SBS6 doorzetten. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) wilde vrijdag niet reageren op de uitlatingen die SBS6 donderdagavond deed.

Het koninklijk paar stelde dinsdag nog dat het gerechtelijke stappen zou nemen tegen de zender, als die niet voor vrijdag zou erkennen dat ze verkeerd heeft gehandeld door gestolen beelden van prinses Amalia uit te zenden. Het tv-station won juridische adviezen in en liet donderdagavond weten dat het geen fouten had gemaakt.

Onduidelijk

Desondanks blijft het vooralsnog onduidelijk of Willem-Alexander en Máxima de daad bij het woord voegen. De woordvoerder van de RVD liet vrijdagmorgen weten dat het paar eerst de formele reactie van SBS6 afwacht, waarna een advocaat de mogelijkheden gaat bekijken van juridische stappen.

Waarschuwingen

De beelden van Amalia verschenen vorige week op internet en werden op donderdag door SBS6 uitgezonden ondanks waarschuwingen van de RVD. Door de gestolen beelden uit te zenden maakte SBS6 zich volgens de advocaat van het echtpaar schuldig aan privacyschending. De raadsman meent verder dat onrechtmatig is gehandeld omdat gestolen beeld- en geluidsmateriaal zonder toestemming openbaar is gemaakt en dat het portretrecht en auteursrecht is geschonden.

De omroep schrijft in een persverklaring dat het "een eventuele juridische procedure met het volste vertrouwen tegemoet ziet". SBS stelt dat het journalistiek zorgvuldig heeft gehandeld "mede gelet op het feit dat het minutenlang durende filmpje door iedere Nederlander in z'n geheel op internet kan worden gezien en ook wordt gezien".

SBS

In het omstreden item meldde SBS6 dat de gestolen privé-beelden van prinses Amalia op internet te zien zijn. Zelf zond het "luttele seconden" van het filmpje uit "in een duidelijke internetomgeving".

SBS6 heeft wel voldaan aan een andere eis van het paar door 5000 euro te doneren aan SOS Kinderdorpen. De zender stelt dat het wil voorkomen dat "een sympathieke instelling als SOS Kinderdorpen inzet wordt van een principieel juridisch geschil".

Tip de redactie