Hof neemt ook stappen tegen Privé

DEN HAAG - Prins Willem-Alexander en prinses Máxima ondernemen stappen tegen het weekblad Privé dat deze week foto's publiceert die afkomstig zijn uit de gestolen camera van de prinses.

Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst woensdag laten weten. De dienst meldde vorige week dat het publiceren van de beelden uit de gestolen camera onrechtmatig is en een aantasting van de privacy van het paar. Niettemin zond SBS ze uit.

Waarschuwing

Deze week bleek dat ook Privé zich niets van de waarschuwing heeft aangetrokken. Het prinselijk paar eist nu ook van Privé dat het blad toegeeft dat het fout is geweest en wil zelfs afdracht van de 'onrechtmatig genoten winst'.

Er kan namelijk vanuit worden gegaan dat een dergelijk blad beter verkoopt door een dergelijke publicatie. De 'bladen' zelf hebben daar nooit een misverstand over laten bestaan. Privé plaatste zelfs een van de 'verboden' foto's op de voorpagina, met de wervende tekst 'Alles over Máxima's verboden foto's'.

Onrechtmatig geplaatst

Willem-Alexander en Máxima hadden het al eerder met Privé aan de stok, toen over foto's van hun huis in Wassenaar. Die waren in combinatie met de tekst onrechtmatig geplaatst, aldus de rechter. Die tekende aan dat Willem-Alexander en Máxima zich in hun positie wel het een en ander aan publiciteit moeten laten welgevallen, maar dat dat ophoudt bij hun voordeur.

Het prinselijk paar heeft SBS tot eind deze week de tijd te geven om te erkennen dat deze omroep fout is geweest en geld af te dragen aan een goed doel. Anders volgt er een juridiche procedure. Privé staat nu iets dergelijks te wachten.

Tip de redactie