Hulpdiensten niet langer op vluchtstrook

DEN HAAG - Hulpdiensten met zwaailicht en sirene aan, krijgen vrij baan op de snelwegen en hoeven niet langer de vluchtstrook te nemen. Dat is veiliger. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat werkt een plan van die strekking uit, heeft een woordvoerder zaterdag laten weten.

In Duitsland worden al sinds jaar en dag goede resultaten met die aanpak geboekt. Automobilisten moeten bij nadering van ambulance, brandweer of politie met noodsignalen naar links of rechts uitwijken om de hulpdienst de kortste weg naar een ongeval te bieden.

Momenteel is in Nederland de vluchtstrook voor dergelijke manoeuvres gereserveerd. Maar die zal in de toekomst ook als filestrook worden benut. Het is nog onduidelijk wanneer het plan klaar is en wanneer het wordt ingevoerd.

Onderzoek

De Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) staat niet afwijzend tegenover het plan, maar heeft wel de nodige kanttekeningen. Volgens een woordvoerder van de landelijke brandweervereniging is er onderzoek nodig om te kijken of dit de beste oplossing is. "In feite werken we als brandweer nu ook al zo in de grote steden en op provinciale wegen, waar je vaak ook geen vluchtstrook hebt. Op snelwegen krijgen we steeds meer spits- en bufferstroken, dus daar moeten we ook wat mee."

De NVBR heeft het ministerie geadviseerd niet alleen onderzoek te doen naar andere mogelijkheden, maar ook een eventueel besluit voor alle Nederlandse wegen te laten gelden. "Je moet het bijvoorbeeld niet alleen voor snelwegen laten gelden, dat brengt de automobilist in verwarring. Als je hiertoe besluit, laat het dan voor alle Nederlandse wegen gelden", aldus de woordvoerder.

Stoplichten

De ANWB wil dat zo lang mogelijk wordt vastgehouden aan de vluchtstrook. Volgens de toeristenbond zouden op de spitsstroken stoplichten kunnen komen die dit stuk van de weg blokkeren als de hulpdiensten eraan komen. Voor andere wegversmallingen zouden de betrokken partijen moeten kijken wat het makkelijkst is, aldus een woordvoerder van de ANWB. De bond vindt wel dat een eventueel nieuw systeem landelijk moet gelden om misverstanden te voorkomen.

Tip de redactie