UTRECHT - Patiënten hebben grote moeite om de huisartsenpost in hun regio te bereiken. Daarnaast slagen maar weinig huisartsen erin binnen de vastgestelde tijd van vijftien minuten bij een spoedgeval te zijn.

Dat heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) geconcludeerd in een onderzoek naar de organisatie van de ongeveer honderd huisartsenposten in Nederland. Een woordvoerster van de inspectie heeft berichtgeving daarover in de Volkskrant donderdag bevestigd.

Buiten kantooruren

In een huisartsenpost kunnen burgers sinds enkele jaren buiten kantooruren terecht voor dringende medische hulp. In het rapport, dat donderdag wordt gepresenteerd, is de inspectie kritisch over de organisatie van de posten.

Daarnaast heeft zij er wel begrip voor dat de kwaliteit van de posten onder druk staat, omdat ze in korte tijd opgezet moesten worden.

Telefonische hulp

De kritiek richt zich vooral op de telefonische hulp van de huisartsenposten. Bij de helft moeten patiënten meerdere keren bellen voordat er wordt opgenomen. Vervolgens volgt vaak nog een lange wachttijd. De inspectie wil dan ook dat er meer en kleinere huisartsenposten komen en dat de telefonische bereikbaarheid verbetert.

Oppositiepartij PvdA is geschrokken van de conclusies. Tweede-Kamerlid Arib zegt de minister van Volksgezondheid al jaren gewezen te hebben op de problemen. Zij vreest vooral voor de zorg aan ouderen en gehandicapten. De PvdA wil een spoeddebat met minister Hoogervorst (Volksgezondheid) zodra de Kamer half mei weer terug is van reces.