DEN HAAG - Er bestaat nog steeds geen duidelijkheid over het incident van afgelopen zaterdag, toen twee F16's van de luchtmacht boven ons land een verkeersvliegtuig onderschepten. Eurocontrol, belast met de verkeersleiding op grote hoogte, wil opheldering van de luchtvaartmaatschappij.

Eurocontrol wil weten waarom gedurende drie kwartier niet gecommuniceerd kon worden met de Boeing 737, een passagierstoestel dat een chartervlucht maakte van het Noorse Bergen naar Spanje. Eurocontrol spreekt tegen dat het voor de gebrekkige communicatie verantwoordelijk is.

Het vliegtuig vloog zaterdag om kwart voor twee op een hoogte van tien kilometer het Nederlandse luchtruim binnen. Het toestel maakte geen contact via de gebruikelijke radiofrequentie, maar ook niet via de noodfrequentie. Eurocontrol alarmeerde toen de luchtmacht, die vervolgens het toestel tot Brussel begeleidde. Pas daarna, rond half drie, maakte het toestel weer radiocontact met de luchtverkeersleiding.

Het komt hoogst zelden voor, dat gevechtsvliegtuigen een verkeersvliegtuig onderscheppen. Voorzitter De Vries van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers kan zich slechts één incident herinneren waarbij Nederland betrokken was. Het gaat om een toestel van Transavia dat twee jaar geleden boven Frankrijk werd onderschept.