'Betuwelijn slecht voorbereid op ramp'

AMSTERDAM - Er is onvoldoende rekening gehouden met een ramp met gevaarlijke stoffen bij de aanleg van de Betuwelijn. De brandweer zal in veel gevallen te laat op de rampplek arriveren, en het bluswerk wordt bemoeilijkt door metershoge geluidsschermen, het ontbreken van voldoende parkeerplek voor brandweerauto's en de aanwezigheid van een brede sloot langs het spoor.

Dit blijkt volgens de Volkskrant uit een vertrouwelijk rapport van het Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding (Nibra) in opdracht van het ministerie van Binnenlands Zaken. De veiligheid langs de Betuwelijn is in totaal op 222 plekken niet in orde. Het rapport was al in november vorig jaar klaar, maar is vanwege 'technische aard' nooit bekendgemaakt.

Op driekwart van het honderd kilometer lange traject kan de brandweer niet binnen de vereiste dertig minuten ter plaatse zijn. Dit is alleen te verhelpen met de aanleg van extra wegen of detectiemateriaal langs het spoor. Als de brandweer speciale gaspakken of schuimblussers mee moeten nemen duurt het nog langer voor ze ter plaatse zijn.

De Betuwelijn is aangelegd om het vervoer van gevaarlijke stoffen veiliger te maken. Als de lijn er in 2007 ligt, moet het goederenvervoer door steden en dorpen grotendeels tot het verleden behoren.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie