DEN HAAG - Een speciale toezichthouder moet consumenten gaan beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken. Een dergelijke waakhond zou daarbij de bevoegdheid moeten krijgen om te straffen en sancties op te leggen. Dat bepleit de Consumentenbond die maandag, tweede paasdag, samen met stichting De Ombudsman een campagne begint onder de leus 'De week van de waakhond'.

De organisatie wil het aantal gedupeerden terugdringen en oplichters en andere overtreders van het consumentenrecht strenger aanpakken. "Nu kunnen mensen alleen achteraf klagen. Ze moeten dan gaan procederen. Dat is vaak een moeizame en kostbare weg", aldus een voorlichtster van de Consumentenbond.

De Consumentenbond haakt met de campagne in op een discussie deze maand in het Europees Parlement. Zo stelde VVD-europarlementariër Maaten voor een Europees Bureau voor Rechtvaardige Handel op te richten. Dit kan leiden tot een Europees netwerk van toezichthouders waardoor nationale overheden verplicht zijn om instanties op te tuigen die consumenten beschermen.

Een goed voorbeeld van een waakhond zoals de Consumentenbond die in Nederland voor ogen heeft, is de Britse Office for Fair Trading. Dit onafhankelijke orgaan kan zelfstandig bedrijven onderzoeken, boetes opleggen en ze voor de rechter slepen.

Volgens de belangenorganisatie past de actieweek in een langer lopende campagne getiteld 'Van recht hebben naar recht krijgen'. Daarin helpt de bond slachtoffers van bedrijven die volgens de voorlichtster nu ongeremd consumenten kunnen oplichten. "Het gaat vaak niet om heel veel geld. Postorderbedrijven die je nodeloos op kosten jagen. Te hoge afschrijvingen van bankrekeningen en dergelijke. Juist omdat het kleine kwesties zijn, nemen mensen vaak niet de moeite om naar de rechter te stappen."