DEN HAAG - Het motorexamen bestaat vanaf donderdag uit twee delen: het examen Voertuigbeheersing en het examen Verkeersdeelneming. De wijziging is in navolging van een nieuwe Europese richtlijn en moet de motorrijder beter beschermen en het risico op een ongeval verlagen, meldde het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).

Voor het examen Voertuigbeheersing moet de kandidaat zeven bijzondere verrichtingen uitvoeren, waaronder de verplichte achteruit lopend parkeren, langzame slalom, uitwijken en noodstop. Daarnaast kiest de examinator drie van de acht overige verrichtingen, zoals wegrijden uit een parkeervak, stapvoets rijden en halve draai.

Het verkeer stelt steeds hogere eisen aan de bescherming van motorrijders en het omgaan met gevaarlijke verkeerssituaties. Alle landen in de Europese Unie moeten aan de nieuwe richtlijn voldoen. Sinds september vorig jaar moeten motorrijders zich tijdens het praktijkexamen al aan bepaalde kledingeisen houden.

Naast de verplichte helm moeten zij zorgen voor schoenen die in ieder geval de enkel beschermen en handschoenen die het polsgewricht bedekken. De broek moet de benen beschermen en de jas het bovenlichaam en de armen. Bovendien moet de kleding van stevig materiaal zijn, bij voorkeur speciaal bedoeld voor motorrijders.