DEN HAAG - Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat is 161 miljoen euro goedkoper uit bij de bouw van de Betuwelijn, de goederenspoorlijn die Rotterdam met Duitsland verbindt. Bij de aanbestedingen vorig jaar heeft railbeheerder ProRail dat bedrag bespaard bij aanbestedingen voor werken die waren begroot op 544 miljoen euro.

De bewindsvrouw laat de Tweede Kamer nog in spanning wat ze met die meevaller gaat doen. De Kamer zal bij de in mei verwachte voorjaarsnota geïnformeerd worden over wat er gebeurt met het geld, liet ze woensdag in een brief weten.

Relatief weinig

De 161 miljoen is een relatief klein bedrag op de totale geraamde kosten van ruim 4,5 miljard van de 160 kilometer lange spoorlijn, die eind 2006 klaar moet zijn. De meevaller staat ook los van de 'stroppenpot' van een kleine miljard (985 miljoen euro) die het ministerie hanteert voor de Betuwelijn én de HSL-flitstrein Amsterdam-Parijs. Wat dat betreft meldt minister Peijs 'positieve ontwikkelingen', waardoor deze zogeheten risicoreservering wellicht kan worden verlaagd.

Met de nodige slagen om de arm valt de reservering nu een kleine miljoen lager uit. Het echte voordeel is pas in te boeken als medio dit jaar meer duidelijk is over enkele belangrijke risico's. "Op zich is het positief nieuws, maar we moeten voorzichtig zijn met incasseren", aldus een woordvoerder in Den Haag.