DEN HAAG - Minister Netelenbos van Verkeer wil nog voor het einde van dit jaar de dodehoekspiegel verplicht stellen voor alle vrachtwagens. Dat is nodig omdat afspraken met de transportsector en subsidies er slechts toe hebben geleid dat een kwart van de vrachtwagens zo'n spiegel heeft. "Het is pure hufterigheid dat ze het niet doen", aldus Netelenbos dinsdag.

De minister gaat komende maand proberen de verplichting er bij haar Europese collega's van Verkeer door te krijgen. Lukt dat niet, dan gaat ze die op eigen houtje doorvoeren.

In dat geval zal de Europese Commissie hoogstwaarschijnlijk ingrijpen omdat die een dergelijke beslissing moet nemen. Netelenbos neemt dat voor lief. "Dan moet Brussel me maar op de vingers tikken."

Nieuwe wet

Volgend jaar komt er een Europese wet die de spiegels verplicht stelt voor nieuwe vrachtwagens. Netelenbos vindt dat onvoldoende. Ze wil dat ook de bestaande voertuigen worden uitgerust met een spiegel of een camera die de dode hoek in de gaten houdt.

Tot die tijd doet de bewindsvrouwe eerst nog een beroep op provincies en gemeenten om alleen nog contracten te sluiten met vervoerders die gebruik maken van dode hoekspiegels of camerasystemen. Rijkswaterstaat neemt een dergelijk clausule al op in al haar contracten.

Diep teleurgesteld

De vervoersbedrijven kregen dinsdag een forse veeg uit de pan omdat het merendeel ervan weigert iets te doen aan de dode hoek, ondanks de forse subsidies. "Ik begrijp daar gewoon helemaal niets van. De prijs is niet veel meer dan een keer tanken. Ik ben diep teleurgesteld in de branche" aldus Netelenbos.

Volgens de woordvoerster van de overkoepelende vervoersorganisaties Transport & Logistiek Nederland (TLN) vergist Netelenbos zich als ze zegt dat slechts een kwart van de vrachtwagens zo'n spiegel heeft.

"Inmiddels zijn er 52.000 systemen verkocht, dat is meer dan een derde van de trucks. Natuurlijk scheelt het als deze spiegel of een camera wettelijk wordt verplicht. Dat zag je ook bij de autogordel."

Toch zitten er volgens TLN nog haken en ogen aan de dodehoekspiegel. "Die spiegel is technisch vrij ongemakkelijk, niet vanuit de cabine af te stellen en het luistert nauw. Daarnaast zijn er nogal wat vervoerders die alleen op de snelweg rijden. Die komen nooit een kwetsbare fietser of voetganger tegen, maar dat zijn slechts nuances. Wij zijn voor een wettelijke verplichting."

/NIEUWSVrachtwagens krijgen spiegels tegen dode hoek