RIJSWIJK - De Nederlandse media maken overuren sinds het overlijden van prinses Juliana. Veel kranten kwamen zaterdag (Algemeen Dagblad, Reformatorisch Dagblad, de Volkskrant) of komen zondag (NRC Handelsblad) met extra edities.

Tv-zenders en radiostations kwamen met extra journaals en actualiteiten, reclameboodschappen werden geschrapt op diverse stations en boulevardbladen komen eerder uit dan gepland. De Telegraaf had zondag uitgekozen voor de introductie van haar zondagkrant. De bestaande inhoud van die krant moest volledig worden omgegooid door het overlijden van de prinses.

Tubantia

De Twentsche Courant Tubantia, die sinds kort ook een reguliere zondagskrant maakt, brengt de lezers zondag een bijlage van tien pagina's op tabloidformaat. "We bezorgen 'm gewoon bij de mensen thuis", zei directeur Gerard Driehuis. Ook schroeft Tubantia de oplage iets op. Metro komt ook met een extra zondagseditie.

Verdieping

Trouw maakt zondag geen krant omdat de distributie niet zeker gesteld kan worden. Maandag staat het katern de Verdieping van Trouw in het teken van de voormalige koningin.

De Haagsche Courant ziet net als Trouw af van een extra uitgave. "Het nieuws is niet zo urgent dat we de krant eerder dan maandagavond bij de lezer hoeven hebben", stelde hoofdredacteur Peter ter Horst. "We nemen maandag waardig afscheid van Juliana met een bijlage."

Documentaire

Het Rotterdams Dagblad en BN/De Stem verspreiden zondag extra edities. De AVRO brengt zondagavond op Nederland 2 de film 'Juliana in zeventig bewogen jaren!'. Deze documentaire werd gemaakt ter ere van Juliana's 70e verjaardag door Bert Haanstra en Anton Koolhaas.