AMSTERDAM - Amerikaanse sterrenkundigen hebben naareigen zeggen de tiende planeet van het zonnestelsel ontdekt. Denieuwe planeet Sedna staat meer dan 3 miljard kilometer verder afvan de zon dan Pluto. Dit maakte NASA maandag bekend.

De nieuwe planeet staat ongeveer 10 miljard kilometer af van dezon en is daarmee de verste planeet in het zonnestelsel. Hetonderzoeksteam onder leiding van sterrenkundige Michael Brown vanhet Californische Instituut voor Technologie (Caltech) zag Sedna innovember 2003 voor het eerst.

Nieuwe telescoop

Het team maakte gebruik van eem nieuwe telescoop die deAmerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA in augustus heeftopgesteld. Het Tenagra Observatorium in Arizona heeft een aantalonderzoeken gedaan om de bevindingen te verifiëren.

Sterrenkundigen hebben na de ontdekking van Pluto in 1930 nietmeer zo'n groot object ontdekt. Sedna heeft naar schatting eendiameter van ongeveer 2000 kilometer en zou daarmee net ietskleiner dan Pluto zijn. Wetenschappers vermoeden dat Sedna ook eenmaan heeft. De temperatuur op Sedna zou volgens de vorsers nietboven de minus 240 graden uitkomen.

De vondst van de nieuwe planeet zal de discussie doen oplaaienwat een planeet precies is. Er zijn wetenschappers die Pluto meteen diameter van 2300 kilometer te klein vinden om als planeet tekwalificeren. Zij zullen hoogstwaarschijnlijk beweren dat Sednageen planeet is.

De afstand tussen de zon en de volgende planeten is voorMercurius 58 miljoen kilometer, voor Venus 108 miljoen kilometer,voor de Aarde 150 miljoen kilometer, voor Mars 228 miljoenkilometer, voor Jupiter 778 miljoen kilometer, voor Saturnus 1,4miljard kilometer, voor Uranus 2,9 miljard kilometer, voor Neptunus,5 miljard kilometer en voor Pluto 5,9 miljard kilometer.