DEN HAAG - De nieuwe taxivergoeding waarmee gehandicapten bijvoorbeeld bezoeken kunnen afleggen aan familieleden worden minder streng dan staatssecretaris Ross (Volksgezondheid) had voorgesteld.

Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) die de zieke Ross verving bleek donderdagavond laat bereid om de beperking van het aantal kilometers op te rekken. Hoogervorst reageerde ook positief op de wens van een Kamermeerderheid om begeleiders gratis mee te laten rijden.

Ross meldde de Kamer vlak voor de krokusvakantie dat zij de vergoeding voor chronisch zieken en gehandicapten die buiten hun eigen regio sociale reizen afleggen, aan banden wil leggen. Nu mogen zij nog een onbeperkt aantal kilometers per jaar declareren.

Druk kamer

Ross wilde dat beperken tot maximaal 350 kilometer per jaar voor mensen die kunnen overstappen op de trein of bus en 700 kilometer per jaar voor mensen die dat niet kunnen. Onder druk van de Tweede Kamer beloofde Hoogervorst donderdag te kijken of dat niet kan veranderen in respectievelijk 450 en 900 kilometer per jaar.

De minister zei dat de aanbestedingsprocedure voor die taxiritten is afgerond en dat hij niet van zins was om deze opnieuw te doen. Transvision, een dochter van NS, mag de klus vanaf 1 april overnemen van Connexxion. Hoogervorst vreest een schadeclaim van Transvision als de aanbesteding wordt opengebroken.

Budgetoverschrijding

De minister wees de Kamer er verder op dat het gebruik van de vergoeding het afgelopen jaar had geleid tot een budgetoverschrijding van 3 miljoen euro, omdat steeds meer mensen gebruik maakten van de taxi en steeds minder van het OV. Dat nam hij hen niet kwalijk, maar het gaf volgens hem wel aan dat er iets niet klopt. Volgens hem is de regeling uit de hand gelopen.

Hij wijt dat onder meer aan het ontbreken van een goede indicatiestelling. Daarom is 1 miljoen van de 26 miljoen euro die voor dit vervoer zijn opgenomen in de VWS-begroting gereserveerd om dat te regelen.

Argonaut Advies in Amstelveen mag voor dat miljoen per jaar van de duizend van de in totaal ruim 56.000 mensen bepalen of ze het hoge of het lage maximum aantal kilometers krijgen. Die mensen moeten daar zelf ook nog 25 euro voor neerleggen.

Loketfunctie

Verder zei de minister dat het ministerie in overleg is met Transvision over een loketfunctie, zodat reizigers niet drie verschillende instanties hoeven te bellen voor een reis per taxi, trein of bus. Bovendien wordt gekeken of de NS kaartjes niet per incasso kan afrekenen, zodat de gehandicapten niet op het station nog een kaartje moeten kopen.

Staatssecretaris Schulz van Verkeer en Waterstaat zei in de Kamer dat de dienstverlening op de stations aangepast kan worden. Twee jaar geleden is het aantal stations met een zogeheten servicepunt teruggebracht. De minst druk bezochte stations verloren een servicepunt, in ruil voor ruimere openingstijden op de druk bezochte stations. Maar als daar op basis van de nieuwe regeling weer verandering in moet komen, dan is dat volgens haar bespreekbaar. ToegankelijkheidSchulz wees er verder op dat bij de behandeling van de Wet Gelijke Behandeling voor gehandicapten gesproken is over de toegankelijkheid van de stations en de treinen. Toen is afgesproken dat dit voor de NS pas in 2030 helemaal rond kan zijn. Zij hield de Kamer voor dat de NS geen winstgevende organisatie is. De claim ligt bij de NS op tafel, maar het kan niet eerder. ,,Je kunt geen ijzer met handen breken.''