DEN HAAG/VLEUTEN - Hoe vaker een autobestuurder veiligheidsriemen draagt, des te groter de kans dat passagiers op de achterbank - meestal kinderen - dat doen. Onderzoek over 2003 wijst uit dat als de bestuurder de autogordel om had, bijna tweederde (65 procent) van de medepassagiers achterin dat ook deed. Als de bestuurder zonder riemen reed, droeg slechts 15 procent van de achterbankzitters de gordel.

Het bureau TNS-NIPO voerde het onderzoek uit in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De resultaten werden zaterdag naar buiten gebracht, tegelijkertijd met de lancering van de campagne ‘Goochem het gordeldier’.

Televisiespotje

Doel van die campagne, waarbij ook een televisiespotje hoort en nieuwe borden langs de snelweg, is om kinderen te stimuleren om de autogordel te gebruiken. Minister Peijs van Verkeer verrichtte de aftrap in haar woonplaats Vleuten, in de kantine van de voetbalclub De Meern.

Sinds 1975 is het verplicht om gordels in personenauto's te dragen. Vanaf 1992 geldt dit ook achterin de auto. De afgelopen jaren is het gebruik door de bestuurder en zijn medepassagier naast zich toegenomen. Vorig jaar stabiliseerde het zich op het niveau van 2002, respectievelijk 87 en 86 procent van de inzittenden voorin had de gordel om.

Kinderen

Het gebruik van riemen bij de andere passagiers op de achterbank steeg van 52 naar 63 procent. Maar bij kinderen ging de autogordel veel minder om. Bijna eenderde (ruim 30 procent) van de kinderen tussen 0 en 12 jaar werd 'los' en dus onbeschermd vervoerd. Voor de leeftijdsgroep tussen 4 en 12 jaar was dat ongeveer 40 procent. Kinderen tussen 4 en 8 jaar bleken meer de gordel te dragen dan kinderen tussen 8 en 12 jaar. Van de eerste groep zat eenderde vast, terwijl het bij de tweede leeftijdscategorie om ongeveer de helft ging.

Binnen bebouwde kom

Positief is dat het gordelgebruik binnen de bebouwde kom zo sterk is gestegen, van 49 procent in 2002 tot 64 procent in 2003, dat er nauwelijks nog verschil bestaat met buiten de bebouwde kom (2002: 55 procent, 2003: 63 procent). De meeste ongelukken vinden plaats binnen de bebouwde kom.