WENEN - De skitrein bij de Oostenrijkse plaats Kaprun die in 2000 in brand vloog, had die dag helemaal niet mogen rijden. Op het skicentrum van Kaprun waren werkzaamheden aan installaties uitgevoerd en er was op de dag van de ramp nog geen vergunning om weer te gaan rijden. Dat meldde vrijdag de krant Kronen Zeitung.

Op 11 november 2000 ontstond brand in de skitrein die daarna in een tunnel reed waardoor de passagiers in de val zaten. Er kwamen mensen om het leven. In het alpinecentrum van Kaprun, inclusief de spoorrails, waren kort ervoor werkzaamheden verricht, meldde de Kronen Zeitung.

Volgens de regels mocht het gebouw, of individuele delen pas weer worden gebruikt na schriftelijke toestemming. Dat groene licht kwam echter pas elf dagen na de ramp.

Een woordvoerder van justitie zei dat de trein niet had mogen rijden, of dat nou direct met de werkzaamheden te maken had of niet.

Een oververhitte elektrische kachel in de trein heeft de ramp veroorzaakt, was al eerder vastgesteld. De krant publiceerde vrijdag volgens het Oostenrijkse persbureau APA een lijst met technische fouten en mankementen die de openbare aanklagers hebben opgesteld.

Zo deden de automatische brandmelders het niet en werkte een brandwerende deur niet zodat er rook in een gedeelte van de tunnel terechtkwam. Drie mensen stikten in deze rook.

Een woordvoerder van het bedrijf Gletscherbahnen Kaprun wees de beschuldigingen van de hand. Volgens hem was het bedrijf "uiteraard" in het bezit van de benodigde autorisatie voor het laten rijden van de trein en reed die dus op de dag van de ramp legaal.

/NIEUWSKachel oorzaak tunnelbrand Kaprun170 Doden bij brand skitrein Oostenrijk