LONDEN – “Ik houd zo veel van je dat het pijn doet .... als ik moet plassen.” Met onder meer deze tekst op een Valentijnskaart met de afbeelding van een roze teddybeer met een van pijn vertrokken gezicht wil het Britse ministerie van Volksgezondheid vanaf maandag jongeren doordringen van het risico op seksueel overdraagbare aandoeningen.

De kaarten worden gratis verspreid in clubs en bij studentenverenigingen, meldde de Britse krant The Guardian zaterdag. Ook radioreclamespotjes - pas na kinderbedtijd te horen - maken deel uit van de campagne die bedoeld zijn om het aantal besmettingen met soa's terug te dringen. De makers van de teksten hebben langs de randen van de goede smaak gelaveerd, zo denken sommigen. Maar de instantie die de welvoeglijkheid van radioreclame beoordeelt had geen bezwaar.

Genitale wratten

De kaarten die in de actie ingezet worden, zijn parodieën op de echte suikerzoete Valentijnskaarten, die komende week weer in grote hoeveelheden in de brievenbussen zullen vallen. Zo is op een kaart een paar te zien tegen de achtergrond van een romantische zonsondergang aan zee. De tekst is minder romantisch: “Oh Valentijn, sinds jij bij me kwam ben jij altijd in mijn gedachten. Ik zal nooit de nacht vergeten dat wij elkaar ontmoetten en jij mij genitale wratten bezorgde.”

De teksten in de radio-uitzendingen zijn mogelijk nog harder. ”Ja, vergeet deze Valentijnsdag niet die drie woordjes: humaan papilloma virus” is een van de minder schokkende uitspraken. Schokken moet volgens minister Melanie Johnson van Volksgezondheid, omdat jongeren anders hun risicovolle gedrag niet zullen veranderen. De kaarten, de spotjes, de seks-hotline en de website www.playingsafely.co.uk met een 'sex lottery' zijn volgens haar nodig “om door het gebruik van tot nadenken stemmende teksten en direct taalgebruik diegenen te bereiken die het grootste risico lopen”.

Chlamydia

Johnson is vooral verontrust door de omhoog gierende aantallen gevallen van chlamydia, die de afgelopen zes jaar met 139 procent is gestegen tot ruim 78.000 nieuwe gevallen per jaar. Mogelijk is een op de tien mensen ermee besmet, hoewel velen dat niet zullen opmerken. Ook het aantal besmettingen met andere soa's is de afgelopen jaren fors gestegen: sinds 1994 met 100 procent tot 1,5 miljoen per jaar.

Aan de campagne ontbreken televisiespotjes. Advertentiespecialisten denken dat jongeren die ‘te schoolmeesterachtig’ zullen vinden.