RIJSWIJK - Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zet vraagtekens bij het plan van de ANWB de veiligheid van Europese wegen uit te drukken in sterren. Het CBR deed deze mededeling dinsdag.

Met het 'sterrensysteem'

Menselijk gedrag

Het ANWB-plan is wel een stap vooruit, aldus het CBR, maar het menselijk gedrag blijft buiten beschouwing. Dit gedrag is volgens de organisatie verantwoordelijk voor 80 procent van alle ongevallen. Er wordt dus slechts energie gestoken in 20 procent van de verkeersongelukken, meent het bureau.

Volgens de ANWB is dat onzin. "Uiteraard is rijgedrag een belangrijke factor in de verkeersveiligheid", aldus Marcus van Tol van de ANWB, "maar een goede weg is dat ook. Wij dragen met dit systeem bij aan een meersporenbeleid om een optimale veiligheid van de Europese wegen te kunnen garanderen."

Voorlichting

Het CBR ziet liever dat er kennis en middelen worden gebruikt voor het trainen en bijscholen van ervaren bestuurders. Ook effectieve voorlichting is een aandachtspunt. Alleen op die manier wordt volgens het CBR de belangrijkste oorzaak van de onveiligheid op de weg aangepakt.

"Een goede chauffeur kan een slechte weg compenseren", meent Marcus van Tol "maar dat ontslaat je niet van de plicht informatie over die weg te geven. Politici kunnen door ons systeem aangemoedigd worden iets aan de onveiligheid van de wegen te doen."

Er vallen in Europa elk jaar 42.000 doden in het verkeer. Het nieuwe sterren-systeem moet over ongeveer drie jaar klaar zijn. De komende anderhalf jaar worden de sterren bekendgemaakt van een aantal landen. In totaal worden vijftien landen bekeken.