TILBURG - De Tilburgse dienst sociale zaken scoort door een individuele aanpak van uitkeringsgerechtigden aanzienlijk beter dan het landelijk gemiddelde. Steeg landelijk het aantal bijstandsgerechtigden in 2003 met bijna 4 procent, in Tilburg groeide het aantal uitkeringstrekkers ondanks de verslechterde arbeidsmarkt met slechts 0,5 procent.

Dit blijkt uit een evaluatie van de Tilburgse aanpak, die een onderzoeksbureau vrijdag presenteerde. De Brabantse gemeente introduceerde in 2001 het zogenoemde polismodel. Hierbij krijgt iedere uitkeringsgerechtigde een eigen 'case manager' die met de bijstandstrekker afspraken over de te behalen doelen maakt. Deze afspraken worden ook in een polis vastgelegd.

Door de individuele aanpak ontstaat volgens de gemeente een vertrouwensband tussen case manager en bijstandsgerechtigde. De hardere individuele aanpak van uitkeringsgerechtigden kost tussen en 2006 ongeveer 8 miljoen euro. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid betaalt dit bedrag.

Uitkeringen

De Tilburgse sociale dienst is ook snel met de afhandeling van uitkeringen. In Tilburg zitten 29 dagen tussen de aanvraag van de uitkering en het verkrijgen ervan. Bij andere sociale diensten is dat gemiddeld 42 dagen. Ook de uitvoeringskosten per klant zijn in Tilburg laag. In de Brabantse gemeente 'kost' het helpen van een bijstandstrekker 1209 euro. In vergelijkbare steden ligt dit bedrag ruim 300 euro hoger.

"Uit de cijfers blijkt dat maatwerk leveren heel goed werkt", zegt wethouder G. Mevis van Sociale Zaken. "Ook onze klanten zijn heel positief. We zitten ze op de huid en dat doet even zeer, maar uiteindelijk is iedereen tevreden", aldus de wethouder. De tevredenheid van de klanten blijkt ook uit het onderzoek. Mevis wil de individuele aanpak nu ook bij inburgeraars introduceren.