HILVERSUM - Loeki de Leeuw verdwijnt eind dit jaar uit de reclameblokken op Nederland 1, 2 en 3. De Stichting Ether Reclame (STER) heeft dat vrijdag meegedeeld.

De kosten van de productie en de uitzending zijn de reden om te stoppen met de filmpjes van 4 seconden. Bovendien vindt de STER dat Loeki zijn werk om reclame een sympathieker gezicht te geven beter kan doen via de Gouden Loeki, de publieksprijs voor de beste televisiereclame.

De Gouden Loeki is een jaarlijks terugkerende onderscheiding. Iedereen kan meedoen aan de verkiezing van het leukste reclamefilmpje van het jaar.

Loeki is geboren in de poppenfilmstudio van Joop Geesink. Hij figureert sinds 1972 in de reclameblokken op televisie. Jarenlang opende en sloot de leeuw elk blok op de publieke netten. Eind jaren negentig was Loeki alleen nog te zien in filmjes van 4 seconden tussen de boodschappen door. Nu is hij alleen nog in de reclameblokken op Z@ppelin (Nederland 3) aan het werk. Op 2 januari werd Loeki 32 jaar.

Website

Loeki de Leeuw kreeg ter gelegenheid van zijn 30e verjaardag, twee jaar geleden, een website. Hierop blijft hij na 31 december te zien.