RIJSWIJK - De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) verzet zich voorlopig tegen de komst van airmarshals. Eerst moeten er procedures en randvoorwaarden worden vastgesteld voor de inzet van de bewakers, vindt de pilotenvakbond. Daarna kunnen deze beveiligingsmensen pas aan boord stappen.

Dit stelt president H. de Vries van de vereniging in een extra nieuwsbrief aan de leden. Daarin schrijft hij dat nu de verantwoordelijkheid van de gezagvoerder voor de vliegveiligheid en de goede orde en discipline aan boord "op grove wijze worden aangetast". Onder die omstandigheden is de VNV fel tegen het plan gewapende airmarshals mee te laten vliegen.

VS

De Verenigde Staten kondigde eind vorig jaar aan dat buitenlandse luchtvaartmaatschappijen bewapende airmarshals moeten laten meevliegen op geselecteerde vluchten van en naar de VS om aanslagen te verhinderen.

In Nederland is de inzet van de airmarshals nog onderwerp van discussie tussen luchtvaartmaatschappij KLM en de overheid. KLM kan echter niet anders dan beveiligingsbeambten inzetten op vluchten van en naar de VS als het land dat eist.

KLM

"Als de VS dit bij wet regelen, moeten we wel", stelde een woordvoerder. KLM is overigens voorstander van deze beveiligingsbeambten aan boord van haar vliegtuigen. De eerste Nederlandse airmarshals zijn inmiddels opgeleid en staan klaar om te worden ingezet.

"Airmarshals kunnen in onze optiek een bijdrage leveren aan de beveiliging van de luchtvaart. Het vliegen met deze beambten werkt preventief en het heeft een afschrikkend effect op potentiële terroristen", aldus De Vries.

'Verbijsterend'

Hij noemt het echter "verbijsterend" dat vlak voor een proef met de deze beambten nog geen procedures en randvoorwaarden zijn vastgesteld. Daarbij denkt de VNV aan een protocol waarin onder meer staat wanneer een marshal optreedt en wie verantwoordelijk is als een passagier letsel oploopt dat is toegebracht door een bewaker.

"Duidelijk is en blijft dat de gezagvoerder - gezien de wettelijke verantwoordelijkheden - uiteindelijk het laatste woord heeft over de wijze waarop en de randvoorwaarden waaronder een vlucht wordt uitgevoerd. Hieronder valt ook het weigeren van een airmarshal." Zolang aan deze voorwaarden geen invulling wordt gegeven, roept de VNV haar leden op niet te vliegen met gewapende bewakers aan boord.

Piloten

Voorzitter H. Popelier van de Vakbond voor Nederlands Cabinepersoneel stelde eerder deze week dat cabinepersoneel van vliegtuigen in gevallen van nood de leiding moeten krijgen over airmarshals.

Piloten moeten in eerste instantie de leiding hebben, maar volgens Popelier kan in noodgevallen de communicatie tussen de piloot en de airmarshals wegvallen. Het cabinepersoneel moet dan de leiding overnemen.