AMSTERDAM - Toerisme Recreatie Nederland (TRN) is op zoek naar ideeën om de bereikbaarheid en kwaliteit van de kust te verbeteren. De marketing en promotieorganisatie heeft hiertoe een prijsvraag uitgeschreven voor jonge ontwerpers en studenten architectuur. De prijsvraag valt samen met het door TRN uitgeroepen toeristisch themajaar Architectuur en Design 2004.

TRN wil dat ontwerpers mogelijke oplossingen bedenken om vooral op drukke zomerse dagen de Nederlandse stranden goed bereikbaar te houden. Naar het Scheveningse strand rijden jaarlijks drie miljoen mensen, naar Zandvoort 2,6 miljoen en Noordwijk 1,9 miljoen. Het voornaamste vervoermiddel - ongeveer 70 procent - is nog steeds de auto.

Promoten

De oplossingen moeten volgens TRN een bijdrage leveren aan de economische en ruimtelijke ontwikkeling van de kust. De organisatie denkt aan bijvoorbeeld innovatieve transportmiddelen of landschappelijke routes in de kuststrook.

In 2004 zal TRN architectonische hoogtepunten en Nederlandse design gaan promoten. Het gaat volgens de organisatie niet alleen om werken van Nederlanders, maar ook van buitenlanders die hier hun sporen hebben achtergelaten. In 2003 stond Vincent van Gogh centraal.

De prijsvraag staat open voor ontwerpers en studenten die niet ouder zijn dan 35 jaar. TRN organiseert de ideeënprijsvraag samen met onder meer de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat. Er is 15.000 euro prijzengeld beschikbaar.