Treinkaartje dit jaar opnieuw duurder

UTRECHT - De prijs van het treinkaartje wordt dit jaar zeer waarschijnlijk nog een keer verhoogd. Dat heeft een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen vrijdag gezegd.

De vervoerbewijzen zijn donderdag gemiddeld 4 procent duurder geworden. Het gaat hier om de reguliere tariefstijging die de NS elk jaar mag doorvoeren.

De NS mag de prijzen twee keer per jaar verhogen als een bepaalde punctualiteit is bereikt. Zodra over een periode van twaalf maanden gemiddeld 84,4 procent van de treinen op tijd heeft gereden, rekent de NS 2,075 procent meer voor een kaartje. Dat heeft de NS met consumentenorganisaties als Rover en de Consumentenbond afgesproken. "Dat percentage gaan we dit jaar zeker halen", zei de zegsman.

De NS is optimistisch over de punctualiteit, omdat die de afgelopen jaren een stijgende lijn laat zien. Reed in 2001 79,9 procent van de treinen volgens de dienstregeling, afgelopen jaar was dat 83,1 procent. Daar komt bij dat ook in 2004 de NS veel nieuwe treinen zal inzetten, die minder vaak defect raken dan het oud materieel. Ook verwacht de vervoerder aankomende herfst minder last van gladde sporen te hebben door allerlei maatregelen die dan hun vruchten zullen afwerpen.

De NS kan niet zeggen wanneer 84,4 procent van de treinen op tijd zal rijden. "Het gebeurt in de loop van het jaar", aldus de zegsman. De onderneming heeft volgens hem wel enige tijd nodig om de tariefsverhoging in alle systemen in te voeren. "Als we op een dag de punctualiteit halen, betekent dat niet dat de volgende dag de kaartjes gelijk duurder zijn."

De NS zegt de extra inkomsten hard nodig te hebben. De onderneming lijdt al lange tijd verlies op het reizigersvervoer. Ook over 2003 schrijft het bedrijf rode cijfers. De woordvoerder kon niet zeggen hoeveel. De president-directeur van de NS, A. Veenman, zei onlangs dat in elk geval tot en met 2006 het reizigersvervoer verliesgevend blijft.

De NS bekijkt dan ook hoe de kosten omlaag kunnen. Zo gaat de vervoerder de dienstregeling van 2005 fors aanpassen. Treinen gaan mogelijk minder vaak in de daluren rijden. De invoering van de OV-chipkaart in 2007 moet het bovendien mogelijk maken de reiziger meer te laten betalen op trajecten waar de NS veel kosten maakt. De NS voert momenteel ook een reorganisatie door waardoor ongeveer banen verdwijnen. Het bedrijf is verder van plan nog eens 1500 banen te schrappen, waaronder die van duizend conducteurs en machinisten.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie