DOETINCHEM - Fastfoodketen McDonald's is naar de omzet gemeten nog steeds het grootste horecabedrijf van Nederland. Het gat met de nummer twee, de Van der Valk-keten, wordt alleen maar groter.

Dat blijkt uit de vrijdag gepubliceerde top 100 van grootste merken en bedrijven door vakblad Misset Horeca.

 Het afgelopen jaar stond volgens Misset voor de branche in het teken van herstel. De omzet van de honderd grootste spelers groeide met 2 procent naar 5,36 miljard euro. ''Daarmee is het verlies van 8 procent in 2009 nog lang niet goedgemaakt.'' Een kwart van de lijst had in 2010 nog te maken met een omzetdaling.

In de top 5 staan verder opeenvolgend Servex, de horecadochter van de NS, Landal Greenparks en NH Hotels.

Binnenkomer

De hoogste nieuwe binnenkomer was Albron op nummer 11, dat de meeste mensen zullen kennen uit de bedrijfskantine. De cateraar heeft zijn grenzen verlegd en verzorgt alle horeca-activiteiten voor Center Parcs.

Het bedrijf met de grootste investeringsplannen in de horecalijst is sprookjespark De Efteling. Dit jaar opent daar de nieuwe attractie Raveleijn met horecafaciliteiten, een investering van 30 miljoen euro.

Horecalocatie

Daarnaast steekt het attractiepark nog 700.000 euro in Casa Caracol, een nieuwe horecalocatie, gaat er 1,6 miljoen euro naar de renovatie van de hotelkamers en wordt er links en rechts nog een ton gestoken in nieuwe eet- en drinkconcepten in het park. Nu bekleedt De Efteling de 30e plaats, Misset vermoedt dat dit op korte termijn richting een 25e plaats gaat.

De lijst moet het dit jaar stellen zonder het imperium van Sjoerd Kooistra, wat zo'n 100 miljoen euro aan omzet scheelde en zonder de Golden Tulip-hotels, die zijn overgenomen. Ook hotel de l'Europe ontbreekt in de lijst, doordat het hotel een grote renovatie onderging en maar weinig kamers kon verkopen.